Sko og sandaler vinder over supermarkeder og sengetøj, når det kommer til forbrugeres opfattelse af danske virksomheder. Blandt 40 virksomheder indtager sønderjyske Ecco en samlet fjerdeplads i en ny omdømmeundersøgelse med en score på 80,3 procent kun overgået af Lego (90,1 procent), Novo Nordisk (84,3 procent) og Falck (83,3 procent).

Undersøgelsen, der udgives af Reputation Institute, viser også, at 50 procent af forbrugerne villige til at købe produkter fra de fem højest rangerede virksomheder, mens 43 procent kan se sig selv arbejde for dem og 53 procent vil anbefale deres produkter.

LÆS OGSÅ: “Priselasticitet fik Ecco gennem Rusland-krise”

Ifølge Reputation Institute bliver omdømmeanalysen kun foretaget blandt de mest kendte virksomheder. En gruppe danskere bliver bedt om at liste de fem mest kendte, nationale virksomheder. Herefter samler man de 40 virksomheder, der er mest tydelige i danskernes bevidsthed og foretager analysen ud fra dem.

Både emotionel og rationel vurdering

Rapporten måler både omdømmet ud fra folks emotionelle og rationelle opfattelse af de pågældende virksomheder. Den rationelle opfattelse er vurderet ud fra syv dimensioner heriblandt produkter og services samt ledelse og præsentation.

I førstnævnte parameter bliver Ecco vurderet til 83 procent, mens virksomheden under ledelse og præsentation lander på en niendeplads med 75,4 procent. Ifølge Reputation Institute kan den emotionelle indstilling til en virksomhed sagtens være påvirket af en overordnet positiv indstilling, som ikke nødvendigvis afspejler i en rationel evaluering.

Størstedelen af respondenterne er mellem 45-64 år og kommer fra Region Syddanmark (23 procent) samt Region Midtjylland (22 procent).

Hent den danske ”2015 RepTrak Pulse”-rapport her.