Alibaba tager endnu en bid af det amerikanske marked

Den kinesiske handelsplatform Alibaba har købt ni procent af aktierne i den digitale amerikanske online shop Zulily, som del af en langsigtet vækststrategi.
12.05.2015 ∙ af CAK
Foto: Alibaba har brugt en milliard kroner på at opkøbe ni procent af aktierne i den amerikanske online-portale Zulily (Wikipedia).

Det ser ud til, at det kinesiske online-konglomerat Alibaba langsomt er ved at brede sig ud over det amerikanske marked. I 2013 investerede Alibaba 1,3 milliarder kroner (206 millioner dollars) i service-platformen ShopRunner, mens de sidste år investerede 100 millioner kroner (15 millioner dollars) i luksus-webshoppen Istdibs. Og nu har Alibaba så brugt en milliard (150 millioner kroner) på at købe ni procent af net-portalen Zulily, der sælger tøj og sko til mødre, babyer og yngre børn. Det skriver Fashionunited.

LÆS OGSÅ: “Alibaba får ny administrerende direktør”

Zulily blev børsnoteret i november 2013, og havde sidste år en aktieværdi på 467 kroner (70 dollars) stykket og en omsætning på 6,7 milliarder kroner (en billion dollars). Aktieværdien er dog i år faldet med 43 procent som følge af nedadgående salg og kundeflugt. Ikke desto mindre mener Alibaba, at der er potentiale i virksomheden, og at den dårlige udvikling vil vende.

Kilde: Fashionunited.