For snart tre måneder annoncerede Gaps globale brand president, Jeff Kirwan, at den danske designer Rebekka Bay havde fratrådt sin stilling som vice president og kreativ direktør for den amerikanske tøjkæde. Siden da har der været stille omkring den anerkendte designer, der også tidligere har været med til at løfte COS og videreudvikle Bruuns Bazaar. Spørger man designeren selv har stilheden dog været helt bevidst.
LÆS OGSÅ: “BREAKING: Rebekka Bay forlader Gap”
”Jeg har arbejdet lange dage i størstedelen af mit liv, og efter Gap tog jeg derfor en beslutning om at holde en pause. Jeg havde brug for at mærke efter både i forhold til de erfaringer, jeg havde gjort mig og den vej, jeg gerne vil hen. Modebranchen er efterhånden blevet så foranderlig, og derfor syntes jeg, at man en gang imellem bliver nødt til at stoppe op og reflektere over hvem man er som designer, og hvilken historie man gerne vil fortælle med sit design,” siger Rebekka Bay til Fashionforum.
Adjungeret professor og kontraktforhandlinger
Selvom Rebekka Bay har brugt de sidste par måneder på at gå ned i tempo, er det langt fra ensbetydende med, at tiden er stået stille. For foråret har budt på et nyt samarbejde med Designskolen Kolding som adjungeret professor i mode og nogle kontraktforhandlinger med en endnu ukendt virksomhed.
LÆS OGSÅ: “Rebecca Bay holder tiltrædelsesforelæsning på Designskolen i dag”
”Jeg er ved at forhandle en kontrakt på plads, men mere kan jeg desværre ikke sige på nuværende tidspunkt,” siger Rebekka Bay. Hun har dog tidligere i interviewet givet udtryk for, at USA står hende nært, og at hun ikke vil vende tilbage til Danmark lige foreløbigt.
”USA er på alle måder mulighedernes land, for amerikanernes har en helt speciel ’can do’-indstilling, der er utrolig inspirerende og modig. Efter at have arbejdet i Gap er jeg mere risikovillig, og bedre til at tænke – hvad er det værste, der kan ske? Det har helt sikker udviklet mig både som leder, designer og person,” siger Rebekka Bay.
Om at bevare kreativ integritet
Som adjungeret professor holdt Rebekka Bay sin tiltrædelsesforelæsning om at balancere integritet med det kommercielle i corporate America. Hun mener dog ikke, at den svære balancegang er markant anderledes i USA end i resten af verden.
”I virkeligheden tror jeg, at der altid er en form for konflikt, i det at bibeholde sin kreative integritet og samtidig nå ud til et bredt publikum. Hvor svær balancegangen er handler i sidste ende om, hvem man er som designer. Er man en unikadesigner er det uden tvivl svært at skulle tænke det kommercielle ind i enhver style, og samtidig ikke føle, at man mister sig selv en smule.
LÆS OGSÅ: “Tendens: Designere ser ready-to-wear som en kreativ hæmsko”
Personligt har der altid været meget lidt unika i mig, og jeg har derfor altid taget nogle karrierevalg, der ledte mig i den kommercielle retning. Derfor har jeg aldrig følt det store sammenstød mellem mit kreative synspunkt og de kommercielle elementer,” siger Rebekka Bay.
Rebekka Bay nåede at være i Gap i lidt over 2,5 år.