Derfor er det fordelagtigt at producere i Bangladesh

Tidligere kommerciel rådgiver på den danske ambassade i Bangladesh giver danske modevirksomheder gode råd til, hvad det bangladeshiske marked kan – og hvordan man navigerer rundt på det.
30.04.2015 ∙ af Redaktionen
Foto: Den bangladeshiske arbejdsstyke er ung og flittig, fortæller tidligere kommerciel rådgiver på landets danske ambassade (Iris).

Danish Fashion Institute afholder speed-dating med mellem bæredygtige, bangladeshiske leverandører og danske designvirksomheder den 10. juni. Og det bør man tage med til, for markedet i det asiatiske land er i vækst og konkurrenceværdigt til andre producentlande i området til trods for den uro, som tidligere har plaget landet, fortæller Anette Galskjøt, der har arbejdet som kommerciel rådgiver på den danske ambassade i Bangladesh:

”Bangladesh er et relativt ungt demokrati kun 44 år gammelt. Det har i perioder givet en masse uro. Men det bangladeshiske folk har en fantastisk modstandskraft og viljestyrke, som har gjort, at landet er vokset seks procent om året i gennemsnit de sidste 15 år. På trods af de samfundsmæssige ændringer og uroligheder,” siger hun til Fashion Forum.

Anette Galskjøt tilføjer, at landets arbejdsstyrke både er stor, ung og flittig, ligesom landet fokuserer meget på arbejdstagerrettigheder og sikkerhed i produktionen.

Ærlige leverandører

Men når man som modevirksomhed ekspanderer til et nyt produktionsmarked bør man altid være opmærksom på kulturelle forskelle. Det gælder også i Bangladesh:

”Der er naturligvis mange kulturelle forskelle mellem Bangladesh og Vesten. Og man skal sørge for at udvælge sine leverandører selv. Det vil sige besøge fabrikken og landet eller source igennem de etablerede virksomheder på markedet. Og så skal man stille de rigtige spørgsmål og være almindelig kritisk, hvis man får et tilbud, der er for godt til at være sandt. Men de fleste bangladeshiske leverandører er ærlige, og det er jo også kun i deres egen interesse at bevare en god relation til kunderne og ikke få et blakket renommé,” fortæller Anette Galskjøt til Fashion Forum.

LÆS OGSÅ: “Speed-date bæredygtige producenter fra Bangladesh” 

Speed-dating arrangementet med de bangladeshiske leverandører finder sted den 10. juni på Børsen.

Arrangementet afholdes i forbindelse med DANIDA-projektet ”Fashion Links – Access to Sustainable Production” i samarbejde med Bangladesh Garment Manufacturers and Exporters Association (BGMEA) og CSR Centre Bangladesh.

Arrangementet er gratis og tilmelding sker ved at svare på dette spørgeskema.

Har du spørgsmål, er du mere end velkommen til at kontakte Christina Iskov på ci@danishfashioninstitute.dk eller +45 5217 0608.