Luksus-accessories er modehusenes pengemaskiner

En ny undersøgelse viser, at både salget og prisen på luksus-accessories har fulgtes ad i en stødt stigning de sidste par år.
28.04.2015 ∙ af CAK
Foto: Selvom prisen på luksus-accessories kun er gået opad de sidste par år, har det ikke afskrækket forbrugerne. Tv. Manolo Blahnik, th. Givenchy (wikipedia/Pinterest).

Det franske investeringsfirma Exane BNP Paribas har offentliggjort en ny markedsundersøgelse, der viser, at luksus-accessories er blevet en af modehusenes vigtigste varegrupper. For mens salget af luksus-accessories stod for 13 procent af modebranchens indtægt i 2013, er det tal nu mere end fordoblet til hele 30 procent – og dét selvom priserne eksplosivt er steget de sidste år. Det skriver Politiken.

Ifølge det amerikanske magasin Racked prisen på den klassiske Chanel-taske 2.55 nemlig steget med 255 procent over de sidste ti år – fra 10.000 kroner i 2005 til 32.500 i 2015. Samtidig er Hérmes’ famøse ’Kelly-bag’ og Louis Vuittons ’Speedy-bag’ over en femårig periode steget med henholdsvis 58 procent og 32 procent.

LÆS OGSÅ: “Chanel prisjusterer produkter”

Prisstigningerne ser dog ikke ud til at påvirke salgsprognoserne, da Euromonitor varsler om øget luksus-salg i både Vesten og BRIC-landene (Brasilien, Rusland, Indien og Kina).

 Kilde: Politiken, Euromonitor, The Wall Street Journal