Mango taber profit til trods for styrket omsætning

Selvom den spanske tøjkæde Mango kommer ud af 2014 med en pæn omsætningsvækst, har det ikke været nok til at løfte bundlinjen, der bæger stærkt præg af massive investeringer i butiksåbninger- og renoveringer.
24.04.2015 ∙ af CAK
Foto: Mangos årsregnskab for 2014 viser fremgang i toplinjen men nedgang i bundlinjen (foto: Screendump/mango.com).

Sidste år åbnede Mango 43 såkaldte ’mega-butikker’ på verdensplan, mens talrige af mærkets eksisterende butikker gennemgik renoveringer. Det har betydet omfattende investeringer i butiksstrategien, der nu viser sig negativt i Mangos årsregnskab for 2014.

LÆS OGSÅ: “Mango øger sin tilstedeværelse i Danmark”

For selvom Mango har styrket deres omsætning med 9,3 procent – fra 13,4 milliarder kroner (1,8 billioner euro) til 14,9 milliarder kroner (2 billioner euro), så ender årsresultatet på 798 millioner kroner (107 millioner euro) sammenstillet med 2013s 895 millioner kroner (120,5 millioner euro). Det vil sige, at Mangos bundlinje er faldet med 11,2 procent i 2014, og med Mangos investeringsplaner kan bundlinjen komme under yderligere pres i år.

LÆS OGSÅ: “Fokus på butiksåbninger har svækket Prada Group”

Det er nemlig planen, at Mango i 2015 vil investere 2,2 milliarder kroner (300 millioner euro) i flere butiksåbninger- og renoveringer samt nye logistik- og IT-systemer.

Mango har på nuværende tidspunkt 2700 butikker fordelt på 109 lande.

 Kilde: Fashionunited, Just-style og Drapersonline.