Det er en mand med stor og bred brancheerfaring, der til sommer sætter sig i direktørstolen for WEAR, brancheforening for mode, tekstil og design, som er organiseret under Dansk Erhverv. 46-årige Nikolai Klausen har interesseret sig brændende for mode, lige siden han i 10. klasse var i erhvervspraktik i en Tøjeksperten i Hillerød.

“Jeg kan huske, da jeg cyklede hjem efter min første dag i butikken som erhvervspraktikant, så tænkte jeg, at det var simpelthen lige præcis det, jeg skulle lave,” fortæller Nikolai Klausen med smil i stemmen over telefonen fra Sverige, hvor han afholder møder i kraft af sin nuværende stilling som international salgschef- og strategichef ved Coster Copenhagen.

Været i branchen fra barnsben

Efter skolen blev det til en plads i mesterlære i samme tøjbutik, hvor han havde været erhvervspraktikant. Og siden er det gået slag i slag gennem alle funktioner og lag i branchen i Danmark såvel som i udlandet. Han har haft poster indenfor salg, indkøb, ledelse, eksport, drift og produktion i virksomheder som Rützou, hvor han var administrerende direktør, samt Bruuns Bazaar og Sand.

“Jeg har været i branchen siden 1986. Og ja, det er klart, at jeg tager mine erfaringer med mig ind i arbejdet som direktør for WEAR,” siger Nikolai Klausen. Han slår fast, at selvom branchen har udviklet sig meget, siden han begyndte i den, så har han tiltro til, at den – især via fælles platforme og samarbejder – nok skal klare sig i den internationale konkurrence. Det vil han gøre sit til som direktør i WEAR.

“Jeg kommer fra en tid, hvor der ikke var lang lørdag, søndagsåbent og hvor der var meget få forretninger, der havde flere internationale mærker på hylderne. Jeg kommer fra en tid, hvor der ikke var noget internet, og hvor man handlede i den by, man boede i. Tingene har virkelig forandret sig meget på kort tid. Men vi har altid haft udfordringer i den her branche. Udfordringerne kommer så måske godt nok hurtigere, end de gjorde for 20 år siden, men vi har altid skulle omstille os, og det vil vi også gøre i dag,” siger Nikolai Klausen.

Særligt fokus på små og mellemstore virksomheder

Hans motivation for at tage imod jobbet som direktør for WEAR er, at han brænder for at være med til at støtte især de mange små og mellemstore virksomheder i branchen.

“De små og mellemstore virksomheder har de seneste fem til otte år været under voldsomt pres både på grund af økonomien, men også på grund af et ønske fra forbrugerne om at få mere bæredygtigt fabrikerede produkter – et ønske, der ikke altid er kombineret med en vilje til at betale den merpris, de bæredygtigt producerede produkter koster,” siger Nikolai Klausen.

Vil øge kendskabet til WEARs ydelser

Han ser det som en af sine fremmeste opgaver at øge kendskabet til og størrelsen på WEAR, fordi samarbejde er vejen frem i hans optik.

“Der er en række områder, hvor branchen står overfor nogle krævende udfordringer. Det gælder CSR, bæredygtig produktion, immaterielle rettigheder, nethandel og finansiering. Der ser jeg en vigtig opgave for WEAR. Vi skal fremadrettet øge kendskabet til, hvad vi som brancheforening kan tilbyde. Hvis du er en enkeltstående designer, er det en fantastisk mulighed at kunne trække på juridisk bistand fra vores advokater og andre former for rådgivning frem for, at skulle til at starte med at gøre alle erfaringerne selv og betale meget dyrt. Der skal WEAR blive endnu bedre til at række ud og fortælle, hvad det er, vi kan tilbyde sammen med Dansk Erhverv,” siger han.

WEAR skal spille en rolle i politik

Ifølge Nikolai Klausen er fordelene ved et medlemsskab dels praktiske: Som selvstændig kan man via organisering trække på andres netværk og erfaringer og konkret få rådgivning til at indgå agentkontrakter og andet juridisk arbejde. Samtidig ser han en mere overordnet mulighed:

“Som en del af WEAR og Dansk Erhverv kan vi være med til at påvirke de politikere, der gennem medierne måske kan føle sig forpligtet til at reagere på ting, der har med branchen at gøre. Men vi kan bedre som del af en stor organisation som Dansk Erhverv være med til at tilsikre, at vi viser vores vilje i branchen til at reagere konstruktivt, men samtidig på en måde, så vi ikke kommer til at stå dårligere end vores konkurrenter i udlandet. Det kan så godt være, at Danmark skal trække udviklingen, men det skal være i et internationalt forum, så vi ikke hægter os selv af den internationale konkurrence,” siger han og fortsætter:

“– Det er rigtig svært kun at være etableret i Danmark som designer. Man er nødt til at komme ud på de internationale markeder. Og det synes jeg, vi som forening virkelig skal være i stand til at hjælpe de her små og mellemstore virksomheder med. Jeg vil gerne være med til at synliggøre, at det giver mening at være organiseret, så man kan få noget hjælp og trække på den erfaring, som de mange individualister, vi har i branchen, allerede har gjort,” slutter han.

Privat er Nikolai Klausen gift med psykolog og forsker Julie Midtgaard, der for nylig har modtaget Kræftens Bekæmpelses Hæderspris for sin forskning. Parret har været sammen i 19 år og har en datter på 11.