Danske mærker vil gerne være bæredygtige

Designere fra veletablerede såvel som unge, up-and-coming mærker mødte torsdag formiddag op for at blive klogere på bæredygtighed, og hvad det indebærer.
17.04.2015 ∙ af JKGF
Foto: TED's TEN strategierne er designet til at behandle bæredygtighed som en process fremfor et mål i sig selv (Fashion Forum).

Professor, foredragsholder og facilitator Rebecca Earley var begejstret over at hendes fuldt overtegnede workshop om, hvordan man med 10 strategier kan øge bæredygtighedsgraden i sin designvirksomhed, havde deltagere fra mange forskelligartede virksomheder. Blandt deltagerne var blandt andet designere fra mærkerne Fonnesbech, Ganni og Armoire D’homme.

Workshoppen havde en hands-on tilgang til læring. Udfra et sæt strategikort, som Rebecca Earley har været med til at udvikle, skulle deltagerne tænke, omtænke og gennemtænke designet på en enkel beklædningsgenstand for at gøre den så bæredygtig som muligt ud fra en række faktorer.

Fashion Forum var med og her har du tre vigtige punkter fra workshoppen.

Størstedelen af den miljømæssige påvirkning fra et beklædningsstykke skal begrænses allerede på tegnebrættet

Værktøjet, som workshoppen er baseret på, er et sæt på ti kort, der indeholder ti forskellige strategier til, hvordan man kan tænke miljøbevidst ud fra en designers synsvinkel. Eksempelvis handler det første kort om at designe med udgangspunkt i at minimere spild, det andet kort handler om at designe med udgangspunkt i at genbruge materialer og så fremdeles. Målet er at bestemme genstandens skæbne allerede fra de første tegnestreger.

Bæredygtighed sker ikke fra den ene dag til den anden

Grunden til, at strategierne er designet som et sæt kort, er, at det kan virke uoverskueligt for en virksomhed at skulle blive bæredygtig gennem hele værdikæden på en gang. På denne måde kan kortene sammensættes, så man kan rykke ind på de områder, som virksomheden har ressourcer til.

”Det er vigtigt at forstå, at forandring er en langvarig og graduerende proces. Vi ønsker ikke, at folk skal give op, fordi opgaven virker umulig,” fortæller professor Rebecca Earley.

Designerne skal være budbringere

Ifølge Rebecca Earley er det ikke svært for en kreativ designer at gøre de nødvendige justeringer for at optimere produktets miljøvenlighed. Problemet opstår, når virksomhedens indkøbere og andre økonomiansvarlige skal godkende rettelserne. Derfor indeholder kortsættet også fem konceptuelle og langtsigtede strategier som for eksempel at udforske og investere i renere og bedre teknologier, som på længere sigt kan udmunde i økonomisk afkast – og ikke alene i øget bæredygtighed.

Workshoppen blev afholdt af Danish Fashion Institute i samarbejde med KEA, og var endnu et led i Fabric Source Sessions, som har til formål at videregive viden omkring bæredygtige materialer.