CEO talks: Marlo Saalmink

Fremover vil Fashion Forum lejlighedsvis sætte fokus på modebranchens meget forskelligartede direktører. I dag sætter vi spot på hollandske Marlo Saalmink, kreativ direktør for det internationale bureau Atelier Marlo Saalmink.
10.04.2015 ∙ af CAK
Foto: Hollandske Marlo Saalmink har med sit internationale bureau Atelier Marlo Saalmink mange års erfaring med udførelsen af modeshows og relaterede PR-aktiviteter (foto: Morgan Norman).

Med over 10 års erfaring modebranchen, blandt andet som fashion editor, konsulent og og visual manager for American Apparel, har 31-årige Marlo Saalmink arbejdet det meste af sit liv i det kreative erhverv. Han startede sit eget bureau Atelier Marlo Saalmink i 2006, fordi han ville hjælpe med at brande nordiske designere internationalt. Han har siden haft kunder som Asger Juel Larsen, Barbara I Gongini, The Last Conspiracy, Anne Vest og MISMO og hjulpet dem med alt fra idéudvikling og udførelse af showkoncepter til PR-aktiviteterne dertil.

Hvornår skal man som brand holde et modeshow?

”Hvis man tager udgangspunkt i Copenhagen Fashion Week er der mange unge designere, der vælger at afholde modeshow for at præsentere deres brand og designvision for et bredt publikum. Det er dog vigtigt at holde in mente, at indkøberne ser efter kollektionernes kontinuitet gennem flere sæsoner, for at se om designerne kan vedligeholde deres designvision og forretning. Det er derfor ikke nok at lave ét show, hvis man er en ny spiller på modescenen.

Udover de nye designere, er der også de mere etablerede, og her er det vigtigt at forstå, hvornår det er relevant at stable et modeshow på benene. I denne forbindelse, synes jeg at Soulland, Han Kjøbenhavn og Mads Nørgaard gør det rette ved at vælge deres modeshows omhyggeligt, og kun afholde shows, når de finder det nødvendigt. Det tilføjer et overraskende element, og gør deres shows relevante.”

Hvad skal et brand holde in mente i planlægningen af et modeshow?

”Det er vigtigt at der er en stærk forbindelse mellem koncept, kollektion og stemning. Derudover skal man ikke undervurdere hvor magtfuld en kollektionstekst kan være, for det giver designeren en mulighed for klart at udtrykke hans/hendes inspirationskilde, farvepalette og materialevalg, hvilket både er behjælpeligt for indkøbere og redaktører.

Man skal også huske, hvor vigtig gæstelisten er, og hvor essentielt det er at placere folk strategisk. Hvis man har en kurateret gæsteliste øger man chancen for at de forstår designerens og kollektions vision – og deler den med andre i deres netværk.”

Hvornår er et modeshow et godt modeshow?

”Et modeshow er godt, når det fanger et øjeblik, hvor følelser, lys, miljøet, tøjet og det visuelle alt sammen går op i en højere enhed.

I vores samfund er kommunikation blevet så allestedsværende og hurtig. Billeder deles øjeblikkeligt og modeshows kæmper med at beholde deres validitet. Men når det lykkedes dem at cementere deres validitet i et show, så sætter det et magtfuld aftryk. Jeg kan eksempelvis tydeligt huske Raf Simons første herretøjsshows og det samme med Pilatis debut for YSL, for de var alle unikke og beviste, hvorfor man som designer afholder et modeshow.

Og hvis vi holder til den danske scene, så blev jeg også bevæget af Nicklas Kunz, da han fremviste sin SS15-kollektion i det gamle Grand Teater krydret med sin personlige dosis af street vibes.”