Bæredygtig modebranche via netværk
Udviklingsdirektør for Danish Fashion Institute Jonas Eder-Hansen, bidrog i går med en artikel til Business of Fashion, med hans bud på hvordan modebranchen skal blive mere bæredygtig i fremtiden.Jonas Eder-Hansen, som blandt andet har ansvar for det pan-nordiske NICE projektet samt Copenhagen Fashion summit, deler i sin artikel ud af sine synspunkter, for hvordan modebranchen skal opnå bæredygtige forandringer. Tre nøgleområder bliver diskuteret og ophøjet som essentielle punkter til positiv forandring.
Design
Designere skal være bedre til at tænke hele produktets livscyklus i designprocessen. Allerede på tegnebrættet skal produktet være effektivt designet, så det optimalt kan genbruges eller redesignes. Her spiller valg af materialer også en stor rolle.
Forbrugerne
Forbrugerne skal guides til at træffe bæredygtige valg. Det kan man for eksempel opnå ved at skabe sjov og lækker bæredygtig mode, som ikke går på kompromis med design – altså mode som kunderne oprigtigt gerne vil have.
Netværk
Vidensdeling via netværk er Jonas Eder-Hansens sidste vigtige punkt i artiklen. Det er vigtigt at branchens førende innovatorer indenfor bæredygtighed, mødes side om side med skeptikere for at skabe en dialog, som er fremmende for forandringen. Et sådan event er for eksempel Copenhagen Fashion Summit, som siden dens begyndelse i 2009 er blevet det største event indenfor bæredygtig mode i verden.
Læs den hele artiklen hos The Business of Fashion her.