Efter en lind strøm af positive kvartalsregnskaber 2014 kommer det ikke som den store overraskelse, at H&Ms samlede årsrapport for 2014 viser en svensk virksomhed i absolut topform.
Sammenstillet med 2013 er H&Ms samlede omsætning steget med 18 procent ud fra den svenske krone – fra 120 milliarder kroner (150 milliarder svenske kroner) til 142 milliarder kroner (177 milliarder svenske kroner). Til sammenligning havde H&Ms største konkurrent Inditex i deres tredje kvartalsrapport for 2014 en omsætning på 95 milliarder kroner (12,7 milliarder euro).
LÆS OGSÅ: “H&M udvider deres europæiske e-commerce”
Ifølge H&Ms årsrapport er den øgede omsætning blandt andet et resultat af store ekspansioner på det digitale marked i Frankrig, Italien, Spanien og Kina. Derudover krediterer H&M også deres udvidede produktportefølje, hvoraf H&M Sport og et udvidede sko-sortiment nævnes som 2014s største og mest succesfulde produktlanceringer.
2015 byder på skønhed og flere butikker
I 2015 fortsætter H&M i samme stil som i 2014 med fokus på udvikling og udvidelse på produkt- og butiksfonten. Det betyder, at H&M til november lancerer deres nye skønhedslinje H&M Beauty på tværs af deres eksisterende markeder. Derudover vil H&M investerer i yderligere markedsekspansion både offline og online. Der vil derfor i 2015 blive åbnet fysiske butikker i Taiwan, Peru, Macau, South Africa og India, mens H&M også vil åbne op for online shopping i Belgien, Bulgarien, Tjekkiet, Ungarn, Polen, Portugal, Rumænien, Slovakiet og Schweiz.
LÆS OGSÅ: “H&M runder 100 butikker i Danmark”
H&M fastslår dog, at de største ekspansioner vil foregå på eksisterede markeder, primært med fokus på Kina og USA.
Der er i dag 3500 H&M-ejede butikker fordelt på 55 lande. Udover moderbrandet H&M, ejer H&M-koncernen også mærkerne Cos, Cheap Monday, &Other Stores, Weekday og Monki.