Flere virksomheder forpligter sig til kemikaliefrit tøj
Greenpeace melder om stor opbakning til deres "Detox"-kampagne. Men ikke alle virksomheder, der arbejder mod kemikalier i tøjproduktion, føler behov for at forpligte sig til organisationen.10 procent af den globale tekstilindustri har forpligtet sig til at udfase alle giftige kemikalier fra produktionen, oplyser Greenpeace med udgangspunkt i deres nye rapport. Det sker i forbindelse med interesseorganisationens ”Detox”-kampagne, hvis mål er at gøre tøjproduktion fuldstændig fri for farlige kemikalier inden 2020.
Greenpeace lægger vægt på fire principper, som skal lægge til grund, når en virksomhed forpligter sig til at udfase kemikalier i 2020: ansvarlighed, forsigtighedsprincippet, en troværdig definition af ”nul kemikalier” samt offentlighedens ret til at kende til de giftige kemikalier, der er anvendt – også hos leverandørerne.
LÆS OGSÅ: “Puma får ros af Greenpeace”
”Det er fantastisk, at så mange virksomheder har taget vores opfordring fra 2010 op og nu løfter standarderne for tekstilproduktionen. Der sendes alt for mange kemikalier ud i naturen og fødekæden gennem produktion af tøj, og vi i Norden, der er storforbrugere af tekstiler og samtidig har mange penge mellem hænderne, har et stort ansvar for ikke at acceptere status quo. Næste skridt er at få flere tekstilgiganter med på vognen,” siger Birgitte Lesanner, kampagnechef hos Greenpeace i Danmark.
Arbejder mod kemi uden Greenpeace
En af de tekstilgiganter, Greenpeace ikke har fået med på vognen, er danske Bestseller. Virksomheden er enige i, at stofferne er uønskede, men er skeptiske overfor nul-politikken.
”Vi deler ambitionen om, at vores tekstil og tøj skal være fri for skadelige kemikalier, og det er noget, vi arbejder med. Hovedsagen er jo, at man hele tiden arbejder mod målet om at mindske brugen af kemikalierne, hvilket vi gør gennem vores BCR (“Bestseller Chemical Restictions”), hvor vi blandt andet arbejder med at mindske brugen af samme 11 stoffer, som Greenpeace vil have helt ud af produktionen,” fortæller Bestsellers CSR-direktør Mogens Werge til Fashion Forum.
Han tilføjer, at Bestseller har forbudt en lang række af de 11 stoffer, som Greenpeace har fokus på, og de øvrige har virksomheden skrappe grænser for anvendelsen af og arbejder på også at få udfaset helt.
LÆS OGSÅ: CSR-rapport: Bestseller laver rating af indsatsen
Greenpeace har udpeget 16 ”Detox-ledere” i undersøgelsen, der ifølge organisationen er gode miljøforbilleder. Heriblandt Mango, Adidas og Levi’s. Kampagnen blev første gang lanceret i 2010.