Agentur: Dansk mode i høj kurs i Australien

Agenturet North Collective har haft succes med at repræsentere og introducere danske og skandinaviske brands i Australien. For selvom det kræver en indsats at ekspandere til markedet, er salgsmulighederne store.
20.03.2015 ∙ af CAK
Foto: Rasmus Sandberg Sloth fra agenturet North Collective bygger bro mellem det australske marked og skandinaviske brands. Hans erfaring er, at de australske forbruger er vilde med skandinavisk design, og at markedet derfor er et ideelt land, hvis skandinaviske modevirksomheder vil ekspandere (foto: North Collective).

I en tid hvor markedsekspansioner dominerer vækststrategierne i de danske modevirksomheder, er der ét marked, der ofte bliver glemt – Australien. For med 9 timers tidsforskel, omvendte sæsoner, lange geografiske distancer og et snørklet toldsystem kan det australske marked nemt virke afskrækkende.

De danske modevirksomheder går dog glip af et potentielt kernemarked, for som Rasmus Sandberg Sloth, der er business development og PR manager for agenturet North Collective i Australien, siger, så er australierne vilde med dansk og skandinavisk mode.

”Selvom Australien dårligt kan lægge længere væk fra Danmark, er der utrolig mange forbrugerligheder mellem de to kulturer, hvilket gør at dansk mode er i høj kurs i landet. Den australske forbruger sætter stor pris på funktionalitet, kvalitet, minimalisme og gode prispunkter – hvilket er meget karakteristisk for dansk og skandinavisk mode,” siger Rasmus Sandberg Sloth til Fashion Forum.

Markedsforhold er ikke en hæmsko

Uanset hvor stor købekraft der er i Australien, er der dog nogle markedsforhold, der unægtelig er meget anderledes end i resten af verden. For udover at markedet geografisk er langt væk, er den australske import domineret af høje toldafgifter og moden præget af omvendte sæsoner.

”Det australske toldafgiftssystem er markant anderledes end andre steder, da det både er mere indviklet og dyre. Det er derfor vigtigt at sætte sig ind i reglerne, enten på egen hånd eller via et agentur. Hos North Collective hjælper vi eksempelvis vores kunder med råd, så de til fulde forstår reglerne, og hvordan de bedst prissætter deres varer så afgifterne ikke påvirker fortjeneste eller går på kompromis med konkurrencedygtighed,” siger Rasmus Sandberg Sloth.

LÆS OGSÅ: ”Sådan vil Jack & Jones indtage det australske marked”

Han understreger også, hvordan de omvendte sæsoner blot kræver en god portion markedsforståelse og fremvisning af de rigtige produkter.

”Når det kommer til sæsoner, handler det alt sammen om markedsforståelse og kommunikation. Det største problem er oftest vintersæsonen, fordi det altid er lunt i vejret i Australien. De skandinaviske kunder skal derfor fokusere på at sammenstykke de produkter, der er lidt ’uni-seasonal’, dvs. som kan bruges på i forårsvejre og efterårsvejr. Man kan derfor eksempelvis vise de australske indkøbere lette jakker og halstørklæder,” siger Rasmus Sandberg Sloth.

Rasmus Sandberg Sloth repræsenterer blandt andet Maria Black og Belsac under North Collective i Australien.