Georg Jensen udvider massivt i ny strategiplan

Den 111 år gamle designikon Georg Jensen står nu klar med en række nye strategier, der blandt andet skal styrke salget gennem et nyt forbruger- og produktfokus samt en tilbagevenden til ure- og smykkemessen Baselworld i Schweiz.
19.03.2015 ∙ af CAK
Foto: Georg Jensens flagskibsbutik på Amagertorv i Indre by for i 2015 selskab af lignende butikker rundt om i verdenen (foto: Wikipedia).

Med administrerende og kreative direktør David Chu ved roret, blev det i går annonceret, at 2015 ikke bliver et stille år for den danske sølv- og smykkevirksomhed Georg Jensen. For dette år vil virksomheden gå målrettet efter det yngre forbrugersegment og samtidig åbne op for nye butikker, markeder og designsamarbejder samt lancere en revitaliseret og mere luksuriøs ure- og smykkekollektion, der i næste uge vises på den schweiziske messe Baselworld. Det skriver Womens Wear Daily.

Designsamarbejder skal fange det yngre segment

Ifølge David Chu skal det yngre publikum tiltrækkes gennem designsamarbejder med fremtrædende aktører i branchen. Georg Jensen har derfor koblet sig op på industriel designer Marc Newson, der skal designe en sølvtøjskollektion, og smykkedesigneren Jordan Askill, der skal designe en smykkelinje med afsæt i Georg Jensen-ikonet Vivianna Thorun.

LÆS OGSÅ: “Breaking: Georg Jensen solgt til arabisk selskab”

For David Chu er det essentielt for Georg Jensen, at blive ved med at udvikle produkterne for at forblive relevant på markederne.

”Hvis man vil være et smykkefirma i dag, bliver man nødt til konstant at udvikle sine designs. Det handler ikke om at lave en kollektion, der holder i fire eller fem år. Man bliver nødt til hele tiden at introducere nye produkter, nye designidéer, nye samarbejder. Vi kommer derfor til at have nye kollektioner hver halve år,” siger David Chu til Womens Wear Daily.

LÆS OGSÅ: “Georg Jensen udnævner ny adm. direktør”

Som led i strategien om produktudvikling vil Georg Jensen også i næste uge præsentere en mere luksuriøs kollektion af smykker og ure på Baselworld-messen i Schweiz. I denne kollektion kommer der til at være øget fokus på farvede ædelstene, diamanter og guld, og ifølge David Chu er Baselworld derfor den rette internationale præsentationsplatform.

”Det er grunden til at vi har besluttet, at Basel er den rette lokation til at vise verden, at vi er tilbage med en meget mere prestigefyldt positionering,” siger David Chu til Womens Wear Daily.

Vidtrækkende butiksudvidelse

Georg Jensen sætter også ind på at øge deres markedsandel og tilstedeværelse i både Europa og Kina. Virksomheden vil derfor åbne op for tre nye flagskibsbutikker og to re-designede butikker i London. Èn re-designet butik i Beijing og en helt ny flagskibsbutik på det tyske marked i München.

Georg Jensen åbnede tidligere i år også en flagskibsbutik i Oslo i Norge.

Kilde: Womens Wear Daily.