Nyt postyr om kropsideal i modebranchen

Det er ikke kun i Danmark, at krops- og skønhedsidealer debatteres. Det britiske mærke Karen Millen har fået negativ opmærksomhed ved at bruge at bruge ultra tynde mannequindukker. "Et farligt valg," lyder kritikken.
16.03.2015 ∙ af JKGF
Foto: Twitter opslaget, som åbner debat i England i forhold til et sundt kropsideal (Twitter).

Det er twitterbrugeren Laur Evans, som er fortaler for mental sundhed, der i sidste uge var ude at handle i en af de omkring 130 Karen Millen butikker i Storbritannien, da hun opdagede den tynde mannequindukke. Det skriver The Telegraph.

“@KarenMillen, hvorfor har du valgt at gøre krave- og ribben til en så central del af markedsføringen for denne kjole? Farligt!” skrev Laur Evans efterfølgende i et kritisk tweet.

LÆS OGSÅ:”Eva Kruse: Cover-billede sender forkert signal”

Beskeden blev introduceret med hashtagget [TW:ED], som står for ‘trigger warning: eating disorder’. Og der gik ikke længe, før den britiske offentlighed kommenterede opslaget.

“Karen Millen burde skamme sig over at normalisere de super tynde” og “Det er næsten utroligt, at nogen har truffet et bevidst valg om at gøre det her,” er nogle af de responser, man kan læse på twitter.

Ifølge Laur Evans, der tidligere har startet en velgørenhedsorganisation mod spiseforstyrrelser, er fremtrædende krave- og ribben noget, der ikke alene fyrer op under spiseforstyrrelser, men også den generelle kropsutilfredshed.

LÆS OGSÅ:”Modebranchen klar med markant skærpet regelsæt”

“Det var ikke vores mening at støde noget, og det var ikke vores mening at promovere et negativt kropsbillede, men derimod at sætte fokus på beklædningsstykket,” undskylder en talsmand for Karen Millen.

Dametøjsmærket, som kan forhandles i Magasin, understreger, at de som brand appellerer til forskellige kropsstørrelser og tilbyder tøj i størrelser fra seks til 16. De oplyser også at mannequindukken er en størrelse 10, som er standard for branchen.