Stor Munthe-fremgang i Holland og Storbritannien

Efter at have indgået lokale agentsamarbejder har mærket, der siden august 2014 har været 100 procent på kreativ direktør Naja Munthes hænder, oplevet mersalg.
10.03.2015 ∙ af Angela Brink
Foto: Munthe kan allerede melde om godt gennemslag Storbritannien og Holland på AW15-kollektionen (Sascha Oda).

Det har kunne betale sig at få en agent på i Storbritannien og Holland for Munthe. Selvom samarbejderne kun har kørt siden den netop præsenterede AW15-kollektion, er der allerede kommet flere ordrer i bogen. Blandt de nye engelske forhandlere er Anthropologie, Sue Parkinson, Coggles og Jules B, imens det i Holland fremover vil være muligt at finde Munthe på bøjlerne i butikker som OrangeBag, Little Soho og Garbo Mode.

”Samarbejdet med agenter i både Holland og Storbritannien er første skridt i en naturlig ekspansion og vækst på salgsfronten og en oplagt følge af den internationale efterspørgsel, vi har mærket i et stykke tid,” forklarer kreativ direktør, Naja Munthe.

Munthe har hidtil selv stået for salget til det britiske og det hollandske marked. Men ud fra en fornemmelse af, at der var mulighed for at øge salget i Holland og Storbritannien, har virksomheden forsøgt sig med agentsamarbejder netop der.

”Det er Naja Munthe selv, der har fundet agenterne. Det er foregået sådan, at hun har sendt vores nye visuelle identitet ud til de agenter, vi har vurderet kunne være relevante for os som brand. Derefter har vi haft forskellige agenter på besøg i København, inden vi valgte dem, vi nu samarbejder med,” fortæller PR og marketingmanager Michael Schmidt til FashionForum.

Agenterne samarbejder med flere mærker på en gang, og aftalerne er skruet sådan sammen, at Munthe ville kunne komme ud af aftalerne igen, hvis ikke salget havde været tilfredsstillede. Men som det ser ud nu, afviser Munthe ikke, at der måske kan blive tale om at indlede agentsamarbejder på flere markeder.

”Det er ikke usandsynligt, at vi snart er klar til at samarbejde med flere internationale agenter, men det betyder ikke, at vi retter størstedelen af vores fokus mod udlandet. Det er meget vigtigt for mig, at Munthe først og fremmest fortsætter en sund udvikling på det danske marked«, siger Naja Munthe.

Virksomheden vil ikke ud med, hvor mange kroner, agenterne har trukket ordrer hjem for. Men Naja Munthe slår fast, at der er tale om solide resultater og at agenternes salg er gået over al forventning.