Tyske Absatzwirtschaft har sammen med konsulenterne Defacto Research & Consulting offentliggjort en undersøgelse om forbrugere og bæredygtighed. Og resultatet er tydeligt: kunderne vil have mere bæredygtigt tøj.

44 procent af de adspurgte gav udtryk for, at de ville have det markant bedre med at shoppe, hvis det mærke, de købte, udviste et større engagement indenfor bæredygtighed. Samtidig var 81 procent af disse med på at betale i gennemsnitligt 8,3 procent mere for et bæredygtigt produkt.

Negativ medieomtale

Undersøgelsen, ”Sustainability 2015”, startede ellers skidt ud for modeindustrien. De adspurgte vurderede nemlig branchen til at være den næstmindst bevidste om bæredygtighed. Kun overgået af bank- og forsikringssektoren. De adspurgte vurderede flere faktorer som værende de vigtigste indenfor bæredygtighed: blandt andet økologi, gode arbejdsvilkår og en fair løn.

Dårlig medieomtale kan være en af grundene til den dårlige vurdering af modebranchen. Ifølge undersøgelsen fokuserer medierne nemlig ofte på historier om giftige stoffer i tekstiler, kollapsede tekstilfabrikker og dårlige arbejdsvilkår i u-lande.

Ser man på resultaterne er tendensen dog klar: der er penge for modebranchen at hente i bæredygtighed.

Kilde: Absatzwirtschaft