Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Udland

Li Edelkoort erklærer moden død

Den hollandsk fødte trendekspert lagde ikke fingrene imellem, da hun erstattede dele af sin trendforecast med en bredside mod den modebranche, hun ellers lever af at rådgive.
Den hollandsk fødte trendekspert lagde ikke fingrene imellem, da hun erstattede dele af sin trendforecast med en bredside mod den modebranche, hun ellers lever af at rådgive.

Li Edelkorts opsang til modeverdenen faldt under den årlige ‘Design Indaba’-konference i Cape Town i Sydafrika.

“Moden er død,” erklærede hun blandt andet og tilføjede, at hun fremover ikke interesserer sig for ‘mode,’ men for ‘tøj’.

”Moden er blevet en latterlig og ynkelig parodi på sig selv og hvad den har været. Moden eksisterer ikke længere. Enden er nået for det system, vi har kaldt mode, og vi bliver nødt til at opfinde nye ideer. Lige nu og her tror jeg, vi kommer til at interessere os for tøj, at hylde tøj. Som et resultat af det, vil vi se couturen komme tilbage,” sagde hun til arkitektur- og designmagasinet Dezeen efter sit foredrag.

Har mistet forbindelsen til omverdenen

Forklaringen på, at moden – ifølge Li Edelkoort – har mistet forbindelsen til omverdenen, er blandt andet, at kommende designere uddannes til at være catwalkdesignere, altså individualister. Samtidig handler samfundene i dag om samarbejder, deleøkonomi og om gruppearbejde, hvilket er blevet normen indenfor de fleste andre discipliner end moden.

LÆS OGSÅ: “Overset kundesegment: De ’almindelige’ mennesker”

Samtidig mener hun, at modeuddannelserne også i højere grad bør adressere masseproduktionsaspektet ved beklædning som noget positivt. Forbrugerne vil nemlig gerne ligne hinanden. Men da moden ikke tilfredsstiller denne trang hos forbrugerne, viser de tilhørsforhold til den gruppe, de gerne vil være med i, for eksempel gennem deres hår eller tatoveringer – ikke gennem moden.

”Moden et blevet insulær og har placeret sig selv udenfor samfundet, og det er et meget farligt skridt,” siger hun.

Et andet problem for moden er, igen ifølge Edelkoort, at en ”ny hær af modebloggere, som lever af gaver fra branchen, har taget livet af begavet modekritik og i stedet blevet erstattet med ’like-generationens’ hule dækning.”

Du kan læse hele Dezeens interview med Li Edelkoort ved at trykke her.