Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Bæredygtighed, Indland

Gratis workshop om produktion og sourcing

Hvordan undgår modevirksomheder faldgruberne i valg af og samarbejde med leverandører i en kompleks og foranderlig global tøjindustri? Det kan du få svar på i 'Den nye generation i dansk mode' workshop #5. Bemærk tilmeldingsfrist 25. februar!
Hvordan undgår modevirksomheder faldgruberne i valg af og samarbejde med leverandører i en kompleks og foranderlig global tøjindustri? Det kan du få svar på i 'Den nye generation i dansk mode' workshop #5. Bemærk tilmeldingsfrist 25. februar!

I flere årtier har danske og andre vestlige modevirksomheder baseret deres forretning på outsourcing til lavtlønsområder, fortrinsvis Fjernøsten, og etablering og udvikling af relationer til pålidelige og prisbillige leverandører er en afgørende forudsætning for konkurrenceevne og vækst. Det har medvirket til at modevirksomheder tøver med at dele deres erfaringer på området, og denne lukkethed er en hindring for at fælles læring og kompetenceudvikling sker i branchen. I den sidste i vores række af workshops om den nye generation i dansk mode, tager vi denne udfordring op.

I valget af produktionsland og leverandører må indkøbere afveje kriterier som pris, kvalitet, leveringstid, kapacitet og ordrestørrelse samt risiko. Stigende omkostninger i Kina, har i de senere år flyttet en større andel af produktionen til lande som Bangladesh og Vietnam, mens hensyn til risiko og kvalitet, herunder krav til bæredygtighed og arbejdsforhold, har øget interessen for at bringe produktionen tættere på. Afstanden imellem vestlige modebrands og deres leverandører er ikke kun geografisk, men kan også komme til udtryk i forskellige forventninger til samarbejdet og manglende gensidig forståelse af hinandens forretning. Det fører ofte til spændinger omkring leveringsfrister, betalings- og kreditvilkår, ordrestørrelse, produktionskompetencer osv.

For mindre virksomheder med begrænsede økonomiske resurser og erfaringer, er der ikke plads til for mange fejltrin i valg af, og samarbejde med, leverandører i en stadig mere kompleks sourcing verden.

Workshoppen tager udgangspunkt i ekspertoplæg og case-præsentationer om danske modevirksomheders erfaringer og strategier, og lægger op til dialog og debat mellem oplægsgivere og deltagere. Gæstetalere vil blandt andet være:

  • Nikolai Klausen – Head of International Sales & Strategy, Coster Copenhagen
  • Christian Trads Hansen, Direktør & Medejer, H20
  • Per Søndergaard, tidl. INBA A/S (indehaver) og Dansk Supermarked
  • Merete Hartvig Bang, Sourcing House

Nogle af de spørgsmål, vi søger svar på er:

  • Hvilke overordnet tendenser præger modeindustriens sourcing? Hvilke udfordringer og muligheder giver det den nye generation i dansk mode?
  • Hvilke fejltrin begår mindre virksomheder typisk i deres valg af, og samarbejde med, leverandører? Hvordan kan de undgås?
  • Hvordan udvikler modevirksomheder deres sourcing kompetencer og strategier?

Hvornår: Torsdag den 26. februar 2015, kl. 9.00-13.00
Hvor: Copenhagen Business School, Sidevognen, Dalgas Have 15, 2000 Frederiksberg

Deltagelsen er gratis, men der er et begrænset deltagerantal.

Tilmeld dig arrangementet her