Kering vækster på trods af presset luksusmarked

Luksusmastodonten Kering Group melder om en steget omsætning, selvom der i 2014 har været tilbagegang på det russiske og kinesiske marked.
19.02.2015 ∙ af CAK
Foto: Kering Group lander i 2014 på et omsætningsresultat på 10 milliarder euro, svarende til 74,4 billioner kroner. Det sker på trods af faldende salg i både Kina og Rusland (foto: Scanpix).

Det franske holdingselskab Kering Group har i dag offentliggjort deres årsrapport for 2014. Rapporten viser en samlet omsætningsstigning på 4,5 procent fra 9,7 milliarder euro (71,9 billioner kroner) i 2013 til 10 milliarder euro (74,7 billioner kroner) i 2014. Det sker på trods af nedgang på to af de største luksusmarkeder – Rusland og Kina.

I 2014 faldt Kering Groups salg på det russiske marked med hele 18 procent som følge af urolighederne mellem Rusland og Ukraine, der allerede startede tilbage i sidste februar.

Derudover faldt salget på det kinesiske marked med 2 procent, hvilket ifølge Kering Group også skyldes socioøkonomiske årsager. I årsrapporten skriver de, at især ’Occupy Central’-bevægelsen i Hong Kong og den kinesiske regerings forsøg på at moralisere overdådig forbrugerisme har været en medvirkende faktor i nedgangen.

LÆS OGSÅ: “Pandora møder forventningerne – og lidt til”
At Kering Group alligevel har formået at vokse på toplinjen hænger blandt andet sammen med et øget salg på det britiske marked med +9 procent og det sydkoreanske marked med +7 procent. Derudover har især det franske mærke Saint Laurent styrket omsætningen på tværs af markeder med en stigning på 27 procent fra 557 millioner euro (4,1 milliarder kroner) til 707 millioner euro (5,2 milliarder kroner).
Nedgang for Gucci

For det største mærke i Kering Groups portefølje Gucci har 2014 dog ikke været det bedste år, og kommer derfor ud med en omsætning på 2,5 milliarder euro (26 milliarder kroner) svarende til -1,8 procent.

Kering Group forventer dog, at det italienske mærke vil levere langt bedre resultater allerede i 2. kvartal af 2015. Forventningerne bliver begrundet med mærkers nye ledelsesteam, der har til opgave at reetablere Gucci som førende luksushus på det internationale marked.

LÆS OGSÅ: “Gucci udnævner ny kreativ direktør”
I december annoncerede Gucci at kreative direktør Frieda Giannini og hendes mand, modehusets administrerende direktør, Patrizio di Marco begge ville træde tilbage primo 2015. Guccis nye administrerende direktør blev Marco Bizzarri, mens Alessandro Michele i januar fik jobbet som kreativ direktør.