Fokus på butiksåbninger har svækket Prada Group

Det italienske luksushus Prada Group har gennem de sidste fire år fokuseret på butiksåbninger fremfor produktinnovation. Det har givet bagslag.
13.02.2015 ∙ af CAK
Foto: Prada Group har de sidste år åbne hundredevis af nye butikker, men nu ser det ud til at det har været det forkerte strategiske fokus (foto: Wikipedia).

Over de sidste tre år har Prada Group åbnet 250 butikker, mens der dette år er varslet planer om at åbne 20-35 butikker. De mange butiksåbninger har været en del af en langsigtet vækstplan, men Prada Groups seneste kvartalsregnskab viser et andet billede end vækst. Det skriver Reuters for Business of Fashion.

I tredje kvartal 2014 var Prada Groups profit faldet med 44 procent på grund af nedadgående salg, og ifølge Reuters er den økonomiske nedtur resultatet af et fejlagtigt fokus på butiksåbninger i stedet for produktinnovation.

”Trenden i luksusvarer er at skaffe in-store salg ved at bremse ekspansion og i stedet overraske kunder med nye produkter. Alligevel fortsætter Prada med at betale store summer for at åbne smarte nye butikker og fylde dem med tasker, der ligner tidligere sællerter,” skriver Reuters til Business of Fashion og understreger, hvordan Louis Vuittons fokus på produktfornyelse har givet økonomisk pote.

”Ærkerivalen Louis Vuitton annoncerede sidste uge, at de har oplevet en stærk fremgang ved at investere massivt i nye produkter under den nye designer Nicholas Ghesquiere. Derudover har de også standset åbningen af nye butiksåbninger,” skriver Reuters.

 

Ud over luksusmærket Prada ejer Prada Group også Miu Miu og Tod’s.

Kilde: Business of Fashion