Tirsdag morgen landede nyheden om dansk deflation i landets medier. Forbrugerpriserne er faldet med 0.1 procent og selvom det kan lyde som et lille tal, giver det genlyd i det danske erhvervsliv. Modebranchen er ingen undtagelse. For når forbrugerpriserne falder, venter kunderne med at købe.

”Hvis man som forbruger får mere for sine penge ved at vente med at købe i morgen i stedet for i dag, kan der komme en tendens til, at man udskyder køb,” fortæller konsulent i Dansk Erhverv, Malthe Mikkel Munkøe, til Fashion Forum.

Risikerer at bremse forbruget

Selvom deflationen kan mærkes i alle brancher, kan det især vise sig at blive bekymrende for tøjhandlen.

”Detailhandlen som helhed fik et godkendt år 2014, men beklædningssalget er stadig relativt underdrejet. Hvis man oveni dét får en deflationstendens, der sænker forbruget, vil det kunne mærkes i branchen. Det er en aktuel og potentiel bekymring, at deflationen vil påvirke forbruget negativt,” siger Malthe Mikkel Munkøe.

Deflation betyder, at pris – og lønningsniveauet falder i et givent land og kan, hvis det bliver ved i længere tid, resultere i et fald af produktion og dermed beskæftigelse. Det er første gang siden 1954, at Danmark er ramt af deflation. Ifølge Dansk Erhverv har man det seneste stykke tid oplevet en lignende udvikling i resten af EU og Europa.