Hugo Boss i vækst for femte år i træk

Det tyske modehus præsenterer igen et regnskab, der viser fremgang i både top og bund. Nu vil virksomheden selv køre forretningen i Kina, Korea og Mellemøsten.
05.02.2015 ∙ af Hans Gottlieb
Foto: Hugo Boss’ egen retail-division er motoren bag virksomhedens vækst. Her er det Hugo Boss-butikken på Champs Elysées i Paris (foto: Flickr).

Hugo Boss har netop udsendt deres årsregnskab for 2014, og for femte år i træk er der tale om en virksomhed i vækst.

I alt solgte Hugo Boss habitter, sko og skjorter for 2,57 milliarder euro (cirka 19,1 milliarder kroner) i 2014, hvilket er en stigning på seks procent sammenlignet med omsætningen i 2013, som lå på 2,43 milliarder euro (cirka 18 milliarder kroner).

Også på bundlinjen er det et regnskab med positive takter. Indtjeningen før skat steg med en procent til 437 millioner euro (cirka 3,25 milliarder kroner).

LÆS OGSÅ: ”Hugo Boss sælger for over 1,8 mia. kr.”

”I 2014 har vi vist, at vi holder kursen, selv under vanskelige markedsforhold. Mens modebranchen er stagneret eller endda skrumpet på mange markeder, er vi klart vokset,” siger Claus-Dietrich Lahrs, administrerende direktør for Hugo Boss AG i en pressemeddelelse.

Han regner derfor også med, at Hugo Boss vil fortsætte fremgangen i indeværende år.

”Som resultat deraf har vi øget vores omsætning med en milliard euro og tredoblet vores overskud i løbet af blot fem år. 2015 vil ikke blive lettere i lyset af de mange økonomiske og politiske usikkerheder, men vi er overbeviste om, at det vil blive endnu et vækstår for Hugo Boss.”

Vil selv køre forretningen på vækstmarkeder

Ifølge Hugo Boss er det virksomhedens egen retail-division, der med to-cifrede vækstrater har trukket læsset. Måske er det også baggrunden for, at Hugo Boss nu selv vil drive forretningen i Korea, Kina og Mellemøsten.

I forbindelse med offentliggørelsen af årsregnskabet melder virksomheden i hvert fald ud, at de fremadrettet selv vil varetage forretningen på disse markeder, som tidligere er blevet kørt i samarbejde med franchise-partnere.

LÆS OGSÅ: ”Hugo Boss sætter igen økonomisk rekord”

Konkret betyder det, at Hugo Boss fra 1. marts overtager 17 butikker fra deres franchisepartner i Korea. Præcis én måned senere, d. 1. april, overtager tyskerne ligeledes 21 Boss-butikker i Kina, så Hugo Boss i alt driver 130 butikker i Kina. Endelig vil Hugo Boss fra 1. januar 2016 etablere egen distributionsvirksomhed i Dubai, som skal stå for salget til det mellemøstlige marked.

Der er i alt lige over 1.000 Hugo Boss-butikker på verdensplan. Virksomheden har 12.500 ansatte.