Københavns Modeuge begyndte med et Fonnesbech show, som havde fuld fokus på bæredygtighed. Og nu, hvor modeugen lakker mod enden, er sidste show også fra et brand med en stærk bæredygtig profil, nemlig Barbara Í Gongini.

”Vi lægger vægt på at have et tidsløst design, som varer længere. Vi ønsker at flytte os væk fra tanken om det sæsonbetonede design, som ofte kun varer i 3-6 måneder selvom tøjet faktisk ikke er slidt endnu. Det er et led i at være mere bæredygtig,” forklarer Ole Gongini Jensen, direktør i Barbara Í Gongini.

Virksomheder går glip af forretningspotentiale

Kun 23 procent af de danske mindre og mellemstore virksomheder arbejder med social ansvarlighed, fordi de kan se en gevinst for forretningen. Det viser en undersøgelse foretaget af Erhvervsstyrelsen om danske virksomheders arbejde med CSR – corporate social responsibility. Men det tal bør være meget højere, mener Dansk Erhverv og WEAR.

”CSR er ganske enkelt sund fornuft og sund forretning. Der er penge at hente på bundlinjen ved at spare på energi og ressourcer. Og virksomheden kan hæve toplinjen ved at udvikle nye produkter eller styrke deres kunderelationer med bæredygtighed som omdrejningspunkt,” fortæller Louise Koch, CSR-chef i Dansk Erhverv.

I Danish Fashion Institute, oplever udviklingsdirektør og ansvarlig for Nordic Initiative Clean & Ethical (NICE), at der er flere og flere brands, der har fået øjnene op for at mode og bæredygtighed godt kan kombineres.

”Der er i lang tid været en frygt for, at bæredygtighed var lig med at gå på kompromis med design og æstetik – og dermed også at gå på kompromis med indtjeningen. Derfor er det positivt at se bannerførerne herunder Barbara Í Gongini have succes med deres design – som så derudover også er bæredygtigt,” siger han.

Hos Barbara Í Gongini har man set potentialet i at inddrage social ansvarlighed som en naturlig del af forretningen.

”Hele CSR-konceptet er interessant for os og især tanken om, at man genbruger det man allerede har på lageret. Vi prøver både at up-cycle metervarer, der ikke bliver brugt og tviste de produkter, som ikke bliver solgt. Vi gør det for, at varen ikke ligger stille og for at undgå spild.  Det er jo gavnligt for os økonomisk, men også spændende som designer, når man får stillet nogle rammer,” siger Ole Gongini Jensen og uddyber, at Barbara Í Gongini derfor primært arbejder med sorte og hvide tekstiler, da disser farver ikke i så høj grad er sæsonbetonede.

Udfordringer for en bæredygtig virksomhed

Forbrugere udskifter stadigvæk deres tøj hurtigere på trods af, at det er hårdt for miljøet. Især i Norden er det svært at nå ud til den brede del af befolkningen med bæredygtigt og holdbart design, hvilke kan give udfordringer for en bæredygtig tøjproducent.

”I Danmark er vi indstillet på at bruge pengene på nyt køkken og nye biler, men vi bruger ikke så mange penge på bæredygtigt tøj. Det kan være svært som virksomhed at gå ud og arbejde med bæredygtighed, fordi selvom vi synes, at det er en god ide, så er det ikke sikkert, at forbrugeren køber det. Derfor er det vigtigt med et godt samspil mellem slutbrugeren og os som virksomhed,” forklarer Ole Gongini Jensen.

Barbara Í Gongini afholder show i dag lokken 16.00 på Københavns Rådhus.