Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Børnetøjsmesse i Vejle øger succesen

Uden at bruge penge eller tid på salgsarbejde, er weekendens nyligt overståede børnetøjsmesse VejleKids blevet en betydelig succes.
Uden at bruge penge eller tid på salgsarbejde, er weekendens nyligt overståede børnetøjsmesse VejleKids blevet en betydelig succes.

55-60 stande blev det til, da messearrangøren Nord-Fair slog dørene op i lørdags i DGI-Huset i Vejle til VejleKids børnetøjsmessen. Det var 10 procent flere udstillere end sidste år.

VejleKids-messen har ikke brugt penge på markedsføring, men har opnået støt stigende interesse blandt børnetøjsbranchens egne folk. En af dem er det danske børnetøjsmærke Mini A Ture, som har valgt den jyske by som deres handelsplatform frem for CIFF Kids messen i København.

”Vi oplevede ikke at Ciff Kids kunne trække nok udenlandske indkøbere til, og her tænkes også på Skandinaviske indkøbere. Vores erfaringer de seneste to år er, at der er sket en halvering af antallet af relevante udenlandske indkøbere, ” siger Henrik Eppers, international salgs- og marketingsdirektør hos Mini A Ture til FashionForum.

Han mener desuden, at den nye dato for CIFF Kids passer dårligt i forhold til de børnetøjsindkøbere, som Mini A Ture gerne vil i dialog med.

”Vi ved for eksempel, at vores potentielle svenske kunder samt store dele af både norske og danske kunder allerede er blevet betjent, når Ciff Kids finder sted. Derfor prøver vi nu Vejlemessen, hvor vi ved, at vi får de danske indkøbere i tale i tide,” siger han.

LÆS OGSÅ: ”Brancheorganisationer: Messe- og showdatoer er fastlagt”

Hvad angår de udenlandske indkøbere, møder Mini A Ture dem på messerne Playtime Paris, LA Markets og Kleine Fabriek Amsterdam. Selvom det kan lyde som en større omkostning at være til stede på de udenlandske messer, er det ifølge Henrik Eppers alt i alt billigere end at stille kollektionen op i København.

”Vi kan få en dobbelt størrelse stand i Paris for samme pris som en almindelig stand på Ciff. Det skal dog siges, at vi er kede af at blive trukket væk fra det danske marked, da vi jo er et dansk brand. Men når vi kan få to internationale messers interesse for samme pris som CIFF og med en bedre timing for os, så er vi nødt til at tænke på vores forretning og sige ja tak til det,” lyder det fra Henrik Eppers.

Et andet dansk børnetøjsmærke, som følger trop, er Danefæ, der er meget begejstret for Vejlekids. De har ligeledes valgt CIFF Kids fra i år, hvilket er første gang. Louise Hækkerup, indehaver af Danefæ, fortæller, at ændringen af tidspunktet for CIFF Kids var den endelige faktor bag deres beslutning.

”Tidligere kunne vi booke aftaler med vores voksen-kunder på børnemessen, da denne lå samtidig med voksen-modeugen. Da Ciff rykkede tidspunktet, var vi i tvivl om, hvorvidt de kunne trække nok kunder til uden voksen-modeugen. Derudover kan vi mærke, at der er en større interesse og tilstrømning af kunder på Vejlemessen, som vi har haft rigtig gode erfaringer med,” siger Louise Hækkerup til FashionForum.

Begge er enige om, at de kan få mere for prisen i Vejle med større stande til en billigere pris. Derfor har de begge valgt at bruge Vejle som handelsmesse for deres danske kunder og udlandsmesser til deres internationale marked.

Danefæ er ligeledes at finde på Kleine Fabriek i Amsterdam og derudover Bubble i London og mindre tyske messer.

Alle veje fører til Vejle

På Vejlemessen er de glade for den stigende tilslutning. Direktør Anne Nordsted for Nord-Fair forklarer, at de har været i tæt dialog med udstillere, potentielle udstillere og forhandlere om hvornår det mest optimale tidspunkt for messen ville være.

”Vi har i samråd med udstillere og forhandlere valgt tidspunktet for messen ud fra, hvornår udstillerne får deres prøver og hvornår butikkerne er klar til at købe ind. Messen har udviklet sig via et pres fra indkøberne, sådan at VejleKids opfylder et behov fra udstillere og forhandlere,” siger Anne Nordsted hun til FashionForum.

Anne Nordstedt mener, at beliggenheden – ud over tidspunktet – er en afgørende faktor for messens popularitet, da mange danske virksomheder har nemt ved at komme dertil. Hun peger på, at med krisetiderne i branchen må firmaerne kigge nøje på deres omkostninger, og her er Vejlemessen lagt an på disponering med færre transport- og forplejningsomkostninger.

VejleKids-messen løb af stablen d. 10.-12. januar.

FashionForum har spurgt CIFF Kids, om de har nogen kommentarer til denne artikel, men de var ved redaktionens afslutning ikke vendt tilbage på henvendelsen.