Syv ud af 10 netbutikker har højere julesalg i år end i 2013

Julen 2014 markerer et markant gennembrud for julegavekøb på nettet. Over halvdelen af danskerne køber julegaver på nettet, og der er sendt 37 procent flere julepakker i år end i 2013, viser FDIHs nyeste tjek.
23.12.2014 ∙ af Redaktionen
Foto: Julehandlen på nettet har for alvor fået et gennembrud i år (Profissionaldeecommerce).

Tallene svarer til, at hver fjerde krone til julegaver lægges i netbutikker. Så det er en rigtig god jul for e-handlen generelt.

“Flere handler, og en generel stigning i gennemsnitskøbene har givet de danske netbutikker en forrygende, men også meget travl december,” siger administrerende direktør i Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), Annette Falberg.

Julen er også årets travleste tid for mange netbutikker, så forventningerne har også været skruet op, men alligevel er det de færreste butikker, som er blevet skuffede, snarere tværtimod:

”Næsten halvdelen af netbutikker svarer, at salget i år er over deres budget, og faktisk siger hver femte butik, at deres julesalg er 15 procent eller højere end budgettet,” fortæller Annette Falberg.

37 procent flere pakker – og flest er leveret direkte på privatadressen

Antallet af pakker i julen steg med 37 procent i 2014 i forhold til året før, viser en opgørelse fra EDI-SOFT, der er den førende udbyder af TA (Transport Administrations) systemer i Norden.

I modsætning til 2013, hvor de fleste kunder hentede pakker på posthuse, automater og butikker med udlevering (pakkeshops), så er flertallet af pakkerne i år leveret direkte til adressen. 70 procent af købene er leveret som pakker omdelt til privatadresser, mens det sidste år var 42 procent af pakkerne.

Det største tryk på e-handlen har ligget fra 1. december og frem til 15. december, hvor sidstnævnte blev den største e-handelsdag. Herefter klinger det langsomt af, inden de sidste kunder lige når julegavekøbene i den sidste weekend 20.-21. december.

E-handlen vokser fortsat i Danmark

FDIH’s konklusion på årets julesalg online er, at den generelle stigning i e-handel over hele året også viser sig tydeligt i julehandlen.

Generelt udgør e-handel op mod 20 procent af danskernes forbrug, og i julen ligger det endda over det niveau. Det samlede julesalg på nettet runder to milliarder kroner i 2014, og dermed går hver fjerde gavekrone til en gave købt på nettet.

FDIH anslår, at danskerne i 2014 vil bruge 72-74 milliarder kroner på nettet inden for de mest almindelige forbrugskategorier, og det er en stigning på 15 procent i forhold til 2013, hvor forbruget lå på cirka 63 milliarder kroner.

Konklusioner fra FDIH’s undersøgelse:

  • Tre ud af 10 butikker (29 procent) vurderer, at deres julesalg ligger mere end 25 % over salget i 2013
  • Fire ud af 10 har øget salget med seks -24 procent
  • To ud af 10, at det er på niveau med 2013

Kilde: FDIH