Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Vi skal være (mere) stolte af modebranchen

Danish Fashion Institutes Eva Kruse og Dansk Mode & Textils Thomas Klausen samler op og gør status over 2014 i et julekort til hele den danske modebranche.
Danish Fashion Institutes Eva Kruse og Dansk Mode & Textils Thomas Klausen samler op og gør status over 2014 i et julekort til hele den danske modebranche.

Modebranchen har gennemlevet endnu et begivenhedsrigt år. Et år som har budt på både op- og nedture for den samlede branche. Som repræsentanter for to af branchens vigtigste organisationer vil vi gerne gøre status over branchens aktuelle tilstand, men også kigge fremad. Vigtigst af alt vil vi dog gerne understrege, hvorfor vi har al mulig grund til at være stolte af branchen.

Det er næppe en overraskelse, at finanskrisen har sat sine spor i modebranchen. Forbrugerne er blevet mere tilbageholdende i store dele af Europa, det er blevet vanskeligere at få betaling for sine varer og det er generelt blevet dyrere at få dem produceret. Omsætningen har således været faldende over de sidste tre år, og bruttofortjenesten er ligeledes blevet dårligere. Det viser en ny analyse fra Dansk Mode & Textil, der kigger på de seneste tre års økonomiske udvikling i modebranchen.

Men de udfordrende omstændigheder til trods, kan vi i dag konstatere, at det er en sundere branche end – muligvis – nogensinde. Den danske modebranche har fundet et nyt sundt niveau, hvor soliditeten og en kontrolleret vækst er omdrejningspunktet. Årsagen? Virksomhederne har over en bred kam formået at tilpasse deres forretningsgange, og derfor er indtjeningen steget markant i perioden. Branchen har simpelthen tilpasset sig de nye post-finanskriseforhold samt formået at fastholde sin position som en af Danmarks vigtigste eksportbrancher.

Dermed slår den nye analyse fra Dansk Mode & Textil altså også fast, at modevirksomhederne har lært af krisen, og de har været i stand til at optimere deres drift, således at de er bedre rustet til at håndtere den globale konkurrence, som de ikke bare møder på eksportmarkederne, men også på hjemmemarkedet. Branchen har efterhånden nået et niveau, hvor stigningerne i nøgletallene er små, men stabile. Ikke som vi så det i de tidligere 00’ere, hvor vækstraterne var voldsomme og umulige at opretholde. I stedet har de nu fundet et leje, der giver håb om, at virksomhederne i fremtiden er i stand til at skabe bæredygtig vækst. En vækst, der ikke sker med hastige skridt, men i små, kontrollerede ryk. En vækst der er sund og længevarende, og som giver virksomhederne plads til fortsat at styrke og konsolidere sig.

Når der igen kommer en stigning i branchens omsætning, er vi derfor overbevist om, at virksomhederne ikke vil glemme den lektie, som de svære tider gav dem. Branchen vil bevise, at den netop har lært af de erfaringer og ændringer, den var nødt til at foretage for at være konkurrencedygtig. Virksomhederne i modebranchen vil selv i opgangstider være fokuseret på at skabe langt stærkere platforme, og væksten kommer ikke af sig selv, men takket være solide forretningsplaner. Modebranchen vil vise, at den er blevet mere professionel af modgangen, og at det rent faktisk har været med til at styrke branchen på vejen mod vækst.

Og den vækst skal primært hentes på eksportmarkederne. Dansk mode henter allerede 60 % af sin omsætning i udlandet, og den andel ser ud til at stige i fremtiden. Dansk mode sælges i dag i hele verden. Det er fortsat i Europa, at de danske virksomheder sælger størstedelen af deres produkter. Og der er fortsat også et massivt potentiale her. Eksempelvis er eksporten til Tyskland steget markant over de seneste fem år. Det skyldes en langt mere strategisk og professionel indstilling til markedet, som fortsat rummer enorme muligheder for mange danske brands. Også i Storbritannien er efterspørgslen efter dansk mode blevet større, og det er som om, at dansk mode for alvor er ved at manifestere sig. Dette er bare to eksempler på markeder, hvor efterspørgslen efter dansk mode er stigende. Der er fortsat et uforløst potentiale mange steder, så dansk mode har gode forudsætninger for at skabe vækst og arbejdspladser i de kommende år.

En af grundene til succesen i udlandet er, at dansk mode er veldesignet, attraktiv og flatterende, men også brugbar i flere forskellige situationer i løbet af dagen. Materialevalget er behageligt og kvaliteten god, ja kort sagt er det mode, man har lyst til at have på og har det behageligt i, uden at det nogensinde går på kompromis med designet, som meget ofte tilskrives den særlige designmæssige kulturarv, vi har i Danmark. Noget vi også skal være stolte af. Udbuddet af dansk mode er stort, og der er stor variation i det tøj, de danske modevirksomhederne sender på markedet – uanset om det er til børn, mænd eller kvinder. Det giver mulighed for at ramme forskellige målgrupper herhjemme og i udlandet. Som branchens organisationer er vi enormt stolte af den mangfoldighed, branchen og dens virksomheder repræsenterer, og den anerkendelse dansk mode høster i udlandet, og vi glæder os over, at der er et betragteligt vækstpotentiale.

Hjemme i Danmark er det desværre ikke altid, at branchen får samme anerkendelse som i udlandet. Modebranchen beskrives til tider som uprofessionel, ekskluderende og ligegyldig. Fyldt med kindkys og lukkede fester. Men det er langt fra sandheden. Modebranchen beviser gang på gang sin evne til at omstille sig til en ny virkelighed, og har blandt andet vist, hvordan man kan skabe vækst og arbejdspladser i Danmark selvom produktionen finder sted i andre dele af verden. Og branchen har vigtigst af alt vist, at den er i stand til at lave produkter, som resten af verden synes er interessante og tillokkende, og som mange hver dag ifører sig med største fornøjelse.

Hele Danmark kan – og skal – være stolt af modebranchen. Ikke alene er den med til at klæde hele familien på, uanset præferencer og budget. Modebranchen bidrager også positivt til den danske handelsbalance, og ikke mindst er den med til at brande Danmark som en kreativ nation med et stort designhjerte. Og det har den oven i købet gjort til en god forretning.

Danish Fashion Institute og Dansk Mode & Textil ønsker hele branchen en glædelig jul og et godt nytår.

Eva Kruse, adm. direktør Danish Fashion Institute og
Thomas Klausen, adm. direktør Dansk Mode & Textil