I alt vil over halvdelen af danskerne købe julegaver på nettet i år. Det viser tal fra Dansk e-handelsanalyse fra november, der udsendes af Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) i samarbejde med Post Danmark og analysebureauet Wilke.
LÆS OGSÅ: ” Butikker bruges som prøverum”
Det er især det bekvemme ved at handle i ro og mag bag sin skærm, der trækker jule-webhandelen op:
- 62 procent køber julegaver på nettet for at spare tid mod 48 procent i 2013.
- 47 procent svarer i år, at de køber gaverne online for at undgå trængsel mod 35 procent i 2013.
FDIH og Post Danmark forventer begge på en julehandel på nettet på over to milliarder kroner.
“Vi kan altså se frem til, at mindst hver fjerde krone i julehandlen bliver brugt på nettet, og dermed fortsætter tidligere års markante stigning i nethandelen – også i julen,” siger administrerende direktør i FDIH, Annette Falberg.
LÆS OGSÅ: ”Se hvornår udsalget starter rundt om i landet”
Detailhandlen som helhed går imidlertid ifølge Dansk Erhvervs juleprognose en ikke særligt prangende juletid i 2014 i møde på mellem 7,6 og 8,2 milliarder kroner.
1206 danskere har deltaget i Dansk e-handelsanalyse for november.
Kilde: Detailfolk.dk, FDIH.dk