Quiksilver er fortsat i økonomisk bølgedal

Omsætningen hos surf-koncernen er faldet med 11 procent det seneste år. Der er tilbagegang for alle tre brands i virksomheden.
15.12.2014 ∙ af Hans Gottlieb
Foto: Quiksilver har ved siden af tøj-, sko- og gear-salget gennem årene arrangeret en række surf-konkurrencer rundt om i verden. Her er det fra Pro France 2008 i Hossegor (foto: Wikimedia).

Australsk/amerikanske Quiksilver har det hårdt. Virksomheden har netop offentliggjort nøgletal for deres forskudte regnskabsår 2014, og det viser et fald i nettoomsætningen på 11 procent sammenlignet med 2013.

I alt er omsætningen for de tre brands Quiksilver, Roxy og DC faldet fra 1,81 milliarder dollars i fjor til 1,57 milliarder dollars i år.

Nedturen gælder alle tre brands, således faldt Quiksilver med 10 procent i nettoomsætningen, Roxy med fire procent og DC med hele 19 procent, svarende til 99 millioner dollars.

På den positive side steg virksomhedens omsætning inden for e-handel med 12 procent, hvilket dog kun svarer til beskedne otte millioner dollars.

Fokus er udelukkende på eksekvering

Trods for den økonomiske modvind i surfsejlet, så er virksomhedens bestyrelsesformand og administrerende direktør, Andy Mooney, fortrøstningsfuld.

”Vi har med succes gennemført den organisatoriske omstrukturering af virksomheden, så hver eneste medarbejder nu udelukkende er fokuseret på eksekvering,” siger Andy Mooney.

”På trods af et udfordrende år, har vi reduceret omkostninger og lagerniveauer markant, og vi er begejstrede for vores 2015-produkter,” siger Andy Mooney.

Quiksilver-koncernen blev etableret i Australien i 1969, og har i dag HQ i Californien, USA. Virksomheden sælger i dag sine produkter i over 100 lande, og har i alt 682 butikker.