Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Udland

Mexico vil have fast-fashion produktion

Til årets CANAIVE-kongres i Guadalajara blev den mexicanske beklædningsindustri diskuteret, og et af de store emner var udenlandske fast-fashion brands og deres negative påvirkning af industrien.
Til årets CANAIVE-kongres i Guadalajara blev den mexicanske beklædningsindustri diskuteret, og et af de store emner var udenlandske fast-fashion brands og deres negative påvirkning af industrien.

Både H&M, Forever 21 og American Eagle Outfitters har vokseværk i det latinamerikanske. Men ifølge formanden for den årlige kongres for den mexicanske beklædningsindustri, CANAIVE, Sergio Lopez de la Cerda skader deres tilstedeværelse den mexicanske beklædningsbranche. Det skriver Just-Style.com.

Sergio Lopez de la Cerda uddyber, at de udenlandske brands kan sælge tøj til billige priser på grund af deres lave produktionsomkostninger i Kina. Disse lave produktionsomkostninger kan mange mexicanske detailhandlere ikke konkurrere med, da de producerer lokalt. Således faldt same-store salget hos de mexicanske detailhandlere med 1,7 procent alene i september.

En procentdel skal til Mexico

Kongressen mundede derfor ud i en opfordring til at få en procentdel af de udenlandske brands produktion til Mexico.

”Vi anbefaler, at 40 procent af det tøj, som de udenlandske mærker sælger i Mexico, også bliver lavet i Mexico,” siger formanden for CANAIVEs i Jalisco-regionen i Mexico Rosario Mendoza til Just-Style.

Hun siger dog også, at den mexicanske beklædningsindustri endnu ikke har materialerne, men understreger samtidig, at de har kvalitetsproducenter og arbejdskraft. Derudover overvejer det mexicanske økonomiministerium, at poste penge ind i industrien med en ny tekstil- og beklædningshjælpepakke.

Trods opfordringen til 40 procents produktion i Mexico siger Rosario Mendoza dog, at hvis bare man kunne få 20 procent ville det virkelig hjælpe med at reaktivere det indenlandske marked.

H&M afviser ikke lokal produktion

Ifølge H&Ms talskvinde Bea de la Borbolla vil H&M i første omgang fokusere på deres latinamerikanske markedsekspansion. Hun er dog ikke afvisende overfor at få dele af produktionen til Mexico.

” (…)Det er ikke noget, vi vil udelukke i fremtiden. (…) vi vil selvfølgelig arbejde mod at møde eventuelle reguleringer, ” siger Bea de la Borbolla til Just-Style.

H&M har i øjeblikket tre butikker i Mexico.

Kilde: Just-Style.com