Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
MODEUGE

CIFF Kids – udenlandske brands må forholde sig til bæredygtighed

CPHFW SS15. De udenlandske mærker skal være forberedt på de danske indkøberes grønne spørgsmål, siger agent.
CPHFW SS15. De udenlandske mærker skal være forberedt på de danske indkøberes grønne spørgsmål, siger agent.

Går man en tur rundt på CIFF Kids skorter det ikke på brands, der på hang-tags, skilte og sågar bannere fortæller om økologi og bæredygtighed. Og det grønne fokus er tilsyneladende også centralt, når indkøberne stiller spørgsmål til mærker på den danske børnetøjsmesse:

”På det hollandske marked er økologi og bæredygtighed knap nok et issue, men de danske indkøbere spørger ofte til det,” siger Elke Van Schoorisse fra belgiske Vasa International fra sin stand på CIFF Kids-messen mandag formiddag.

Det er første gang, at hun og Vasa Internationals to børnetøjsmærker – Bla Bla Bla og Rumbl – er på messe i Danmark, hvor hun er på udkig efter agenter til det skandinaviske marked.

Selv om de to belgiske mærker ikke i øjeblikket er økologisk produceret, så har de danske indkøberes grønne spørgsmål måske alligevel sat noget i gang.

”Nu har vi bemærket denne interesse, og så er det noget, vi kan arbejde videre med og prøve at implementere i vores kollektion,” siger Elke Van Schoorisse til FashionForum.

Dansk agent: Det er ikke bare en trend

Også hos det danske agentur Co Brands, der fører en stribe udenlandske brands på det danske marked, er man opmærksom på altid at spørge ind til de udenlandske mærkers arbejde med bæredygtighed.

”Jeg spørger altid til det, og det betyder ikke, at alt skal være GOTS-certificeret, men at mærket har tænkt over, hvorfor de gør, som de gør – fx i forhold til, hvor de får produceret,” siger ejer af CO Brands Carina Olsen, der blandt andet har agenturet på det belgiske mærke Lion of Leisure, der har en bæredygtig profil – med fx T-shirts lavet af 100 pct. GOTS-certificeret bomuld.

Ifølge hende er bæredygtighed og økologi efterhånden en integreret del af det nordiske børnetøjsmarked, selv om prisen selvfølgelig også er afgørende for både butikker og slutbrugere.

”Når det gælder bæredygtighed, er det lidt delt i to lejre, og jeg tror også, at forbrugerne på gaden er delt – nogle er meget trofaste, mens andre er mere fokuserede på prisen eller designet,” siger Carina Olsen og uddyber:

”Men min fornemmelse er, at vi er utrolig bevidste om bæredygtighed her i Skandinavien. Det er en del af vores bevidsthed at spørge til det, have en holdning til det og vide noget om det. Det er ikke bare en trend, der forsvinder igen,” siger Carina Olsen.