Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Friis Co. er i fremgang efter turbulent 2013

Efter at have været igennem både konkurs og rekonstruktion i fjor er Friis tilbage - med fornyet energi og mange nye kunder.
Efter at have været igennem både konkurs og rekonstruktion i fjor er Friis tilbage - med fornyet energi og mange nye kunder.

Efter nogle rigtig hårde år, der blandt andet bød på en konkurs og en rekonstruktion i fjor, har Friis Co. så småt vendt bøtten. Streetwear-mærket Oill, der hører under Friis-paraplyen har således skaffet 40 pct. flere kunder til koncernen, som dermed tæller 245 butikker.

En del af fremgangen kan foruden et nyt ejer-setup ifølge adm. direktør Simon Lajlev Larsen tilskrives et meget mere koncentreret fokus på kerneforretningen:

“I det tidligere regi af Friis Label Factory (selskabet før konkursen i 2013, red.) indeholdt kollektionerne et større antal af styles – ca. 250 stk. – hvor der i dag designes ca. 100 styles på hver kollektion. Yderligere indholder kollektionerne i dag kun vores core-produkter, som er sko og tasker. Før bredte Friis og Co. sig over en større accessorie-gruppe med smykker, badetøj, badekåber, vanter, halstørklæder, solbriller, ure og kasketter,” lyder det til FashionForum fra direktøren.

Videre har Friis Co. for første gang taget hul på det britiske marked, hidtil har man koncentreret sig om Skandinavien, Tyskland og Spanien.

”Med de nødvendige strategiske tiltag er det lykkedes at skabe et fornyet, trendfokuseret og mere autentisk Friis Co. med plads til endnu mere udvikling, både i design og strategi. Vi har igen fået etableret os stærkt i den vigtigste del af fast fashion-segmentet og er blevet taget rigtig godt imod hos både eksisterende og nye kunder samt forbrugerne,” siger direktøren.

I det nye setup har man øget fokus på kvalitet og fremadrettet vil 90 pct. af kollektionerne være fremstillet af læder.