Modeudstilling: Designerne gør oprør indefra
Hvordan forvandler store modedesignere oprør i samfundet til design og æstetik? Det giver museet Heart i Herning sit bud på med en ny udstilling.”Designerne, der er repræsenteret på udstillingen, konceptualiserer mode og modstand i dag. Det er ikke hensigten at give moden en fuckfinger, men derimod at vise, hvordan moden kan radikaliseres indefra,” fortæller mode-Ph.d. Ane Lynge-Jorlén der er kurator for en ny udstilling på kunstmuseet Heart i Herning – en udstilling der forener kunst, kultur og mode.
På udstillingen Clash – Modstand i Moden bydes på forskellige tematikker, der alle belyser, hvordan anerkendte designere gennem æstetiske kreationer skaber fokus på oprør og modstand imod modens idealer, tempo og etik.
Det er første gang, Heart har præsenteret en designudstilling, og kurator og modeforsker Ane Lynge-Jorlén fortæller, at mode ikke altid er kunst, men at udstillingen netop belyser det interessante spændingsfelt, der ligger mellem mode og kunst.
LÆS OGSÅ: Camilla Stærk udstiller i Danmark
”Mode er ikke som udgangspunkt kunst, men der er mange tilfælde, hvor moden bevæger sig og bliver kunstnerisk, dels fordi det ikke er tænkt som noget, der har en funktion, og dels fordi det konceptuelt sprænger grænserne for, hvad mode er. Udstillingen viser eksperimentel og kunstnerisk mode og ikke stangtøj,” fortæller Ane Lynge-Jorlén til FashionForum.
Subkulturer har ofte defineret og anskueliggjort et oprør mod normer og standarter i samtiden. Disse oprør og tendenser har genspejlet sig på modescenen og udvalgte outfits fra designere som Vivienne Westwood, Alexander McQueen, Hussein Chalayan, Commes des Garcons og Maison Martin Margiela viser, hvordan designerne stiller spørgsmål til moden og skaber deres egne versioner af de oprørske stilarter
Når man har bevæget sig igennem den del af udstillingen, hvor man ser, hvordan modkulturer bliver indsluset i selve modens væsen, bevæger man sig videre til fire undertemaer.
Bodies – kroppe:
I modebranchen er forholdet til den menneskelige krop strømlinet, og der er ikke plads til store afvigelser fra idealet. Udstillingen viser voldsomme designs og fotokunst, der udfordrer kropsidealerne.
”Der eksisterer et alternativ til den snævre kropsliggørelse, man ser i moden. Udstillingen viser blandt andet eksempler på designere, som har skabt store og groteske kroppe, hvor grænsen mellem klæder og kroppen er udflydende. Det er jo egentlig ret radikalt, når man bevidst modsiger sig modens kropsideal,” siger Ane Lynge-Jorlén om udstillingen.
New Masculinity – den ny maskulinitet:
Maskulinitet kan kommunikeres uden for og imod de traditionelt set snævre rammer for køn, og normerne for hvordan mænd ser ud, er gradvis blevet løsere, hvilket tydeligt kan aflæses i moden, hvor designere som Jean Paul Gaultier og Walter Van Beirendonck rykker grænserne for mandemode.
Activism – aktivisme:
Modebranchen bevæger sig men en sådan hast og størrelse, at det kan være svært for designerne at følge med.
”Aktivismetemaet, som er et af udstillings temaer, viser, hvordan nogle designere kritiserer deres egen branche indefra og gør oprør mod ræset, hvor de føler sig tvunget til at skabe med en fart, hvor de ikke længere kan følge med,” fortæller Ane Lynge-Jorlén til FashionForum og tilføjer, at designere både nu og førhen har kritiseret og stillet spørgsmål ved branchens moral og sat fokus på en mere etisk korrekt branche.
Faceless – Ansigtsløst:
Ansigtet er en central del af identitetsskabelse, og når ansigtet dækkes eller sløres, ændres præmissen for identitetsdannelse radikalt.
”Det er en interessant tematik, når nogle designere skjuler identiteten både hos sig selv og hos modellerne, det er en måde at radikalisere dyrkelsen af identitet og behovet for kendte ansigter og en udfordring af dyrkelsen af celebrities,” fastslår kuratoren.
Slutteligt giver seks talenter, plukket fra de danske designskoler, deres bud på hvilke tendenser og design, der giver nyt liv til nutidens modstand.
Designudstillingen Clash – Modstand i Moden skydes igang på Heart – Herning Museum of Contemporary Art d. 27. september 2014 og løber til 1. februar 2015.