Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Bæredygtighed, Udland

Marks & Spencer vil offentliggøre deres leverandører

Briterne vil følge i blandt andre H&Ms fodspor, og lægge information om deres leverandører åbent frem.
Briterne vil følge i blandt andre H&Ms fodspor, og lægge information om deres leverandører åbent frem.

Marks & Spencer har netop offentliggjort en opdateret udgave af deres CSR-målsætning – den såkaldte Plan A Report – som beskriver virksomhedens initiativer og målsætninger inden for bæredygtighed frem mod 2020.

Som en del af den planen vil M&S offentliggøre deres leverandører senest til næste år for derigennem at skabe øget transparens.

LÆS OGSÅ: ”Marks & Spencer belønnes for bæredygtig indsats”

”Vi har formelt medtaget vores internationale operationer i Plan A for første gang og placeret Plan A i hjertet af vores forretningsmæssige principper. Ved at tilpasse de sociale og miljømæssige resultater med vores forretningsmæssige mål på denne måde, mener vi, at vi kan levere større værdi for alle og nå vores mål om at blive verdens mest bæredygtige store detailhandler,” siger Marks & Spencers direktør for Plan A, Mike Barry på virksomhedens hjemmeside.

LÆS OGSÅ: ”H&M: Her er alle vores leverandører”

Offentliggørelsen af M&S’ leverandører vil dog blive udsat for en vis redigering. Virksomheden vil nemlig tage udgangspunkt i, hvilke informationer, der er mest relevante fra et forbrugerperspektiv. Det fortæller Krishan Hundal, der er director of general merchandise and technology hos M&S, til Just-style.

”Vi kender vores leverandører, deres navne, adresser og en masse anden information. Men vi vil kigge al informationen igennem og filtrere den gennem en forbruger-linse og se på, hvad der vil være fornuftigt at skabe transparens omkring for vores kunder,” siger Krishan Hundal, og tilføjer:

LÆS OGSÅ: ”Bæredygtighed i fremtiden: Tillid frem for tjek”

”Vi ønsker ikke at bombardere dem med en masse information, for det synes vi ikke er brugbart. Vi har så meget information, så vi bliver nødt til at se på, hvad der er brugbart for dem.”

Den første udgave af Marks & Spencers Plan A Report blev lanceret tilbage i 2007, og i den nye udgave har virksomheden oplistet 100 nye CSR-målsætninger frem mod 2020. Disse omfatter blandt andet, at M&S vil være CO2-neutral – ikke kun i Storbritannien, men på globalt plan, og at deres kunder skal indlevere 20 mio. stykker brugt tøj på årsbasis.

Marks & Spencer har 455 butikker på verdensplan og knap 86.000 ansatte. Du kan læse hele Marks & Spencers Plan A Report her.