Bæredygtighed i fremtiden: Tillid frem for tjek
Arbejdet med bæredygtighed skal væk fra krav, påbud og tilsyn. Fremtidens tilgang bygger på samarbejde og tillid. Sådan lød mantraet ved paneldebat under Copenhagen Fashion Summit.Modevirksomhedernes tilsyn med producenter i leverandørkæden drejer sig i al for høj grad om at udstede krav og påbud. Det koster både tid og penge, men frem for alt skaber det et forhold mellem modevirksomhed og leverandør baseret på mistillid og frygt.
Sådan lød en af hovedpointerne i en paneldebat under Copenhagen Fashion Summit 2014.
”Industrien er nødt til at bevæge sig væk fra at bruge et succesfuldt tilsyn som undskyldning for ikke at foretage sig noget. At bestå et tilsyn bør være startlinjen – og ikke målstregen,” lød det fra direktøren for Sustainable Apparel Coalition, Jason Kibbey, i dennes oplæg om Higg-indekset.
LÆS OGSÅ: ”Tre skridt mod et bæredygtigt mærke i nakken”
Han styrede efterfølgende en paneldebat, hvor tre af Sustainable Apparel Coalitions medlemmer med udgangspunkt i deres erfaringer med Higg-indekset debatterede fremtidens samarbejde på tværs af modebranchens forsyningskæde.
Der var bred enighed om, at den ’gammeldags’ tilgang med tjek, påbud og kontrol bør erstattes af samarbejde, åbenhed og tillid parterne imellem.
”Efter at have beskæftiget mig med branchen i 12 år ser jeg fremskridt, men i majoriteten af produktionslandene finder vi fortsat eksempler på overarbejde, udledning af kemikalier, for lav løn, osv. I over 10 år har modevirksomhederne arbejdet med codes of conduct, standarder og initiativer, men har det medført en løsning? Det tror jeg realistisk set ikke, det har. Grunden til, at vi støtter arbejdet med Higg-indekset og er med i SAC, er, at jeg virkelig tror på, at dette er anderledes – mindre kontrolbaseret,” sagde Janet Mensink fra NGO’en Solidaridad.
Netop skiftet fra kontrol til tillid blev yderligere udfoldet af IC Companys CR-chef Morten Lehmann.
”Higg-indekset i sig selv er et fremragende værktøj, men det hele handler om, hvordan du implementerer det. Enten kan du bruge det som et tilsynsværktøj, eller du kan bruge det til at skabe en partnerskabstilgang, til at opbygge tillid og gennemsigtighed på tværs af værdikæden. Ved at gøre det på den måde, tror jeg virkelig, vi kan opnå meget mere, end vi har gjort tidligere gennem tilsyn,” sagde Morten Lehmann fra scenen i Operaen.
Problemet med tilsynstræthed
Ifølge paneldeltagerne er modevirksomhedernes brug af egne og tredjepartstilsyn på fabrikkerne en alt for ressourcekrævende øvelse.
”Vi har ønsket at reducere den ’tilsynstræthed’, som mange producenter har haft, og som virkelig er blevet en udfordring,” lød det fra SAC-direktør Jason Kibbey.
Han blev suppleret af Nikhil Hirdaramani, der netop repræsenterede producentleddet i debatten.
”Et af de store diskussionsemner i øjeblikket er tilsynstræthed, men Higg-indekset kan potentielt sænke antallet af tilsyn, som koster penge, der med fordel kunne bruges andre steder,” sagde Nikhil Hirdaramani, som er direktør for Hirdaramani Group, der driver tøjfabrikker med fokus på bæredygtighed i Sri Lanka.