Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Økonomi

Dansk børnetøjsselskab med millionunderskud

Selskabet bag børnetøjsmærkerne Me Too og Next Level har lagt en turn around-plan efter underskud på 19 mio. kr. i seneste regnskab.
Selskabet bag børnetøjsmærkerne Me Too og Next Level har lagt en turn around-plan efter underskud på 19 mio. kr. i seneste regnskab.

Vigende omsætning og intensiveret konkurrence på hovedmarkederne i Europa lagt sammen med store ekstraordinære udgifter gav økonomiske hug til det danske børnetøjsselskab House of Spirit. Vejle-virksomheden kom ud af regnskabsåret 2012-13 med et underskud på 19 mio. kr.

”Vi har naturligvis allerede reageret på den nye markedssituation og iværksat omstrukturering og ny strategi for vores organisation. Den investering koster dyrt, og blandt andet derfor smitter ekstraordinære omkostninger i forbindelse med nedlukning af aktiviteter negativt af med 3 mio. kr.,” siger direktør og grundlægger Claus Rasmussen i en pressemeddelelse fra House of Spirit.

Dertil skal lægges et minus på 12 mio. kr. som resultatet af restruktureringsomkostninger og nedskrivninger på selskabets domicil, som House of Spirit rykker ud af senest til september.

”Ser man bort fra alle vores ekstraordinære omkostninger, er det ordinære resultat før skat realiseret med et underskud på 3 mio. kr., som dog fortsat er dybt utilfredsstillende, og som ledelsen påtager sig det fulde ansvar for,” siger Claus Rasmussen.

Me Too skal videreudvikles

House of Spirit står blandt andet bag mærkerne Me Too og Next level, og sidste sommer lancerede de desuden mærket #BeLasnier, der er opkaldt efter et af Danmarks største social media-teenage-fænomener – den 13-årige Vejle-dreng Benjamin Lasnier. Han har over 5 mio. følgere på Facebook.

LÆS OGSÅ: ”CIFF Kids – Benjamin Lasnier og de fnisende tweens”

Som led i omstruktureringen vil House of Spirit dog fremover primært fokusere på børnetøjsbrandet Me Too.

”Me Too har med sit stærke design-DNA en klar position som et af de største på det skandinaviske marked. Det vil vi fremover dyrke og videreudvikle. Vi har igennem årene været for ivrige med at igangsætte nye initiativer, som under krisen, hvor kunderne er blevet mere forsigtige, har været for udfordrende at løbe i gang. Nu fokuserer vi udelukkende på det, som vi gør allerbedst,” siger Claus Rasmussen.

Som følge af den organisatoriske tilpasning af virksomheden har House of Spirit sagt farvel til en række kollegaer. Yderligere har selskabet igangsat en række forretningsmæssige tiltag, som forventes at føre til endnu bedre produktudvikling og ikke mindst til nye vækst, indtjening og genopretning af selskabets negative egenkapital på 5,2 mio. kr.