Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

DHL lancerer international designkonkurrence

Etablerede designere fra hele verden kan nu konkurrere om en plads på podiet i New York, London, Milano eller Tokyo.
Etablerede designere fra hele verden kan nu konkurrere om en plads på podiet i New York, London, Milano eller Tokyo.

Kurerfirmaet DHL har i samarbejde med det amerikanske mediebureau IMG lanceret en design-konkurrence, hvor vinderne kan få vist deres kollektioner på podiet i en af modeverdenens hovedstæder.

Designere fra hele verden kan ansøge og – hvis de vinder – selv vælge en modeuge for deres internationale debut ved enten Fashion Week i New York, London Fashion Week, Milan Fashion Week eller Fashion Week i Tokyo. Det skriver DHL i en pressemeddelelse.

Komité udvælger fire vindere

En komité bestående af eksperter fra hvert af disse markeder vil gå ansøgningerne igennem og vælge en vinder — fire i alt. Vinderne er de designere, der forventes at kunne få mest ud af at vise deres kollektion frem til en af modemesserne.

”Vores program har til formål at hjælpe de designere, der har behov for et ekstra boost til at nå deres udenlandske mål. DHL Exported adskiller sig fra andre programmer ved, at det er udviklet med henblik på at give flere designere et større globalt mindset for at få yderligere succes,” siger Vice President og Global Creative Director Jarrad Clark fra IMG Fashion Events & Properties.

DHL vil sponsorere de fire vindere i de følgende to sæsoner, hvor designerne vil få finansieret og produceret deres show og være garanteret at deltage. Kurerfirmaet vil også dække alle logistikudgifter. Det gælder både i forbindelse med produktionen af kollektionen (fragten af stof og andre genstande) og transporten til den storby, hvor designeren ønsker sin debut.

Endelig laver DHL og IMG Fashion også en onlineportal, der skal gøre det nemt for designerne at sælge og sende deres kollektioner til hele verden.

Kurervirksomheder går målrettet efter modekunderne

DHL Exported er endnu et modeorienteret tiltag fra kurervirksomheden, der i forvejen har deres årlige modepris ’DHL – Get Global’, som norske Veronica B. Vallenes modtog i januar i år.

LÆS OGSÅ: ”Veronica B. Vallenes får modepris på 750.000 kroner”

Også konkurrenten UPS har fokus på modebranchen gennem deres årlige awardshow UPS Fashion Award, hvor unge designtalenter giver deres bud på, hvordan man dekonstruerer den brune UPS-uniform og omskaber den til et showpiece.

LÆS OGSÅ: ”UPS og Margrethe-skolen inviterer til Fashion Award”

IMG Fashion har netop åbnet for ansøgninger til den nye konkurrence på www.dhlexported.com og ansøgningsfristen er d. 2. april. Finalisterne vil blive udvalgt i april og de endelige vindere vil blive offentliggjort i maj.

Deltagelse i konkurrencen kræver dog, at man er etableret som designer og kan opfylde følgende krav:

• Designerne skal have minimum syv års erfaring fra modeverdenen.
• Designerne har vist, at de kan producere kollektioner, der kan fremstilles i stort antal.
• Designerne kan vise en vækst i deres internationale salg.
• Designerne har det som en del af forretningsstrategien at skabe international vækst.

Læs mere om konkurrencen her.