Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Bæredygtighed, Udland

H&M-fond: Input fra hele verden gør os bedre

H&M Conscious Foundations har netop doneret 180 mio. kr. i global udviklingsstøtte. Her fortæller fondens Global Manager om baggrunden for at lade kunder og ansatte stemme om verdens problemer.
H&M Conscious Foundations har netop doneret 180 mio. kr. i global udviklingsstøtte. Her fortæller fondens Global Manager om baggrunden for at lade kunder og ansatte stemme om verdens problemer.

Det vakte en vis opsigt, da H&M’s Conscious Foundation i efteråret valgte at lade ansatte og kunder afgøre, hvilke globale områder, som fonden skulle støtte med et trecifret millionbeløb.

Forrige uge kunne H&M’s Conscious Foundation så afsløre hvilke tre projekter, der havde modtaget flest stemmer, og som dermed kan se frem til at modtage 180 mio. svenske kroner over de kommende tre år.

I alt afgav 120.000 mennesker deres stemme og de tre udvalgte områder blev: Rent vand, børns uddannelse og styrkelse af kvinders rettigheder.

LÆS OGSÅ: ”H&M-fond giver 180 millioner til velgørenhed”

Global Manager i H&Ms Conscious Foundation Helena Thybell fortæller FashionForum om ideen med at lave en afstemning om verdens problemer – og om at repræsentere en uafhængig NGO, der samtidig udspringer af en af verdens største modevirksomheder.

Hvordan blev Conscious Foundation etableret, og hvordan har den udviklet sig siden?

”Conscious Foundation blev etableret, fordi H&M ønskede at komplimentere arbejdet med bæredygtighed i værdikæden og nå endnu længere ud. I anledning af H&M’s 60-års jubilæum i 2007 donerede H&M 60 millioner svenske kr. til Conscious Foundation, men dengang kunne vi kun bruge renteudbyttet til at finansiere vores arbejde.

Som resultat af det, tror jeg ikke, at ret mange mennesker uden for H&M kendte til fonden og vores arbejde, men det ændrede sig alt sammen sidste år, da Stefan Persson-familien (som ejer H&M, red.) donerede 500 mio. svenske kr. til Conscious Foundation.

Den donation har gjort det muligt for os at sætte et langt mere markant aftryk. Erkendelsen af, at vi kunne gøre så meget mere med de 500 mio. svenske kr. gjorde, at vi reviderede strategien og kom frem til, at vi fremadrettet ville arbejde på både globalt og lokalt plan.”

For to uger siden offentliggjorde I de tre projekter, som vil modtage 180 mio. svenske kr. Hvorfor valgte I at lade kunder og ansatte stemme om de tre fokusområder i stedet for at lade en ekspertgruppe træffe beslutningen?

”Vi samlede faktisk en gruppe af eksperter, som vi følte var på et meget højt niveau (fx: Virgin-grundlægger Sir Richard Branson, nobelprismodtager Desmond Tutu, m.fl., red.), og vi bad dem om at hjælpe os med at udvælge de mest presserende globale områder.

Baseret på FN’s 2015-mål kom de op med fem globale områder. Derefter fik vi medarbejdere og kunder til at stemme på de tre områder, som de følte var mest presserende.

Siden vi præsenterede afstemningen har jeg fået flere reaktioner som: ”Hvordan kan I lægge sådan en beslutning i hænderne på medarbejdere og kunder?”, men mit svar er, at vi besluttede at lave en afstemning, fordi vi ønskede at være relevante for en stor gruppe af mennesker og skabe involvering og engagement også fra unge mennesker.

Vi tror på, ​​at vi kan gøre flere ting bedre, hvis vi kan få input fra hele verden og forhåbentlig være endnu mere relevante i det, vi gør.”

Nu, hvor der er blevet udvalgt tre fokusområder, hvad sker der så med de to områder, som er blevet fravalgt (fattigdomsbekæmpelse og beskyttelse af naturressourcer)?

”Der er så mange udfordringer, man kan tage fat på, og selv om vi har en stor sum penge til rådighed, så der er begrænsninger. Vores strategi er, at vi hellere vil yde en fokuseret indsats inden for nogle få specifikke områder med en reel effekt til følge frem for en mindre indsats spredt på mange områder.”

I valgte de tre store NGO’er WaterAid, Care og Unicef, som partnere på de tre fokusområder. Hvilken rolle vil Conscious Foundation spille i arbejdet med de tre områder over de kommende tre år?

”De tre partnere Unicef, Care og WaterAid er globale NGO’er, og de ​​vil udføre selve arbejdet, men vi vil være meget involveret, og vi har fastlagt tre mål for hvert område – fx er et mål, at 250.000 studerende skal have adgang til rent vand og ordentlige sanitære forhold i skoler inden 2017. Vi vil overvåge alle tre programmer for at sikre, at der sker noget efterhånden, som arbejdet skrider frem.”

Hvordan vil I bruge de resterende 320 millioner SEK, som blev doneret af Stefan Persson-familien?

”Nu har vi lanceret tre flagskibs-programmer (rent vand, børns uddannelse og styrkelse af kvinders rettigheder, red.), som har en global ramme, men vi vil gøre mere end det. I løbet af i år vil vi supplere det globale program med landespecifikke projekter kaldet ’Tailor Made’, som skal køre i seks lande, hvor H&M er involveret forretningsmæssigt.

I hvert af de seks lande vil vi arbejde med det ene af de tre udvalgte områder, som er mest presserende i det pågældende land. Vi vil bede H&M-medarbejdere i landet om at udvælge hvilket område, vi bør fokusere på, og så vil vi finde en relevant partner.

Vi kalder dem ’Tailor Made’, fordi de er mere direkte end det globale program, og fordi H&M arbejder i disse lande. Forhåbentlig kan de landespecifikke projekter give os ny viden, som vi så kan overføre til det globale program.”

Hvad er den overordnede udfordring for en NGO som Conscious Foundation, der udspringer af en virksomhed og modtager sine midler fra ejeren af samme virksomhed?

”Der er helt sikkert udfordringer, fordi det ikke altid står klart for folk, hvordan det hænger sammen. H&M fortsætter deres strategiske arbejde med bæredygtighed relateret til værdikæden, hvorimod Conscious Foundation vil række ud over værdikæden, og på den måde supplere H&Ms arbejde.

På grund af vores navn har vi en meget privilegeret position – vi kan bruge hele H&M-platformen til at forklare, hvad vi gør. Men vi er nødt til at håndtere denne synergi varsomt og fortsat understrege, at vi er uafhængige og har en anden mission.”

Hvad er det fremtidige perspektiv for Conscious Foundation?

”Den langsigtede strategi er at se en reel effekt af vores funding – ved at holde fokus og være tro mod vores mission, så håber vi, at 10 år ude i fremtiden, så er tingene blevet bedre, og vi vil kunne se en reel forandring. Vi håber, at gennem både et globalt og et lokalt fokus vil vi være mest effektive i forhold til at sætte det aftryk.”