Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Bæredygtighed, Indland

Ny analyse: Sådan skaber du værdi med CSR

Innovationsnetværkets nye analyse peger - blandt andet - på, at CSR-arbejde kan benyttes til innovation i produktionsprocessen.
Innovationsnetværkets nye analyse peger - blandt andet - på, at CSR-arbejde kan benyttes til innovation i produktionsprocessen.

Med fokus på CSR – corporate social responsibility – tages der både hensyn til det stigende pres på verdens ressourcer og stilles skarpt på produktion under anstændige forhold. Og for virksomheder kan CSR desuden være en mulighed for at positionere sig i et stadigt mere globaliseret og dermed konkurrencepræget marked.

En ny rapport fra Innovationsnetværket Livsstil – Bolig og Beklædning, der også yder støtte til FashionForum, viser, hvordan livsstilsbranchens virksomheder kan bruge CSR og hvilke typer af initiativer, de kan tage.

Analysen er udarbejdet af Aarhus Universitet og baseret på en kvalitativ interviewundersøgelse blandt 12 livsstilsvirksomheder. Og der fokuseres blandt andet på, at CSR giver mulighed for at bevare kontrollen over hele værdikæden – selv i en tid hvor virksomheder i stigende grad placerer produktionen i andre dele af verden:

”Ved at fjerne en del af værdikæden fra virksomheden, øges behovet for styring af underleverandørerne, og her kan CSR være med til at skabe værdi ved at tilbyde et redskab til fortsat styring. Dette er en af flere fordele ved CSR, og derfor vil vi opfordre virksomhederne til i endnu højere grad at dykke ned i, hvordan de kan få gavn af at arbejde med CSR,” siger Betina Simonsen, adm. direktør i Innovationsnetværket.

Analysen fremhæver især disse områder af CSR-arbejdet:

  • CSR kan benyttes til innovation i produktionsprocessen, idet virksomhederne søger at finde mere bæredygtige produktionsmåder og påvirke underleverandører til udvikling af mere miljøvenlige materialer og/eller processer.
  • CSR betyder mindre for forbrugerne lige nu, men virksomhederne forventer, at dette vil ændre sig i fremtiden.
  • CSR koster mange ressourcer finansielt, tidsmæssigt og menneskeligt. Specielt certificeringer og miljømærker kræver omfattende dokumentation, og ofte kan det være svært at få øje på, om det giver en ekstra værdi for kunden. Ressourcekravene og usikkerhed om effekt gør, at virksomhederne prioriterer deres CSR-indsats.

Analysen om CSR er udarbejdet af Aarhus Universitet for Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & beklædning. Innovationsnetværket hører under Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser og arbejder med at fremme vækst og innovation i bolig- og beklædningsbranchen.

Læs hele analysen her.