Kina er et svært men stort set uundgåeligt marked. Sådan lyder et heftigt nedkog af Deloittes store analyse af modebranchen. Markedet for modetøj i verdens største land – med en befolkning på 1,3 mia. – vokser med 14 pct. om året, og ser man udelukkende på kategorierne outdoor og børnetøj, køber kineserne 25 pct. mere år for år.
Og så længe man træder varsomt, er der rige muligheder for at nå langt i Kina:
“Danske modevirksomheder har gode muligheder inden for casual wear, børnetøj og fritidsbeklædning. Men for at opnå succes på dette meget svære marked, er det afgørende at lave et grundigt forarbejde,” siger Mette Knudsen, der som partner i Knudsen&Co dagligt rådgiver vestlige virksomheder om at entrere Kina, i Deloittes rapport.
Deloitte opstiller i rapporten ti gode råd til danske virksomheder, der ønsker at ekspandere i Asien:
- Gør dit forarbejde før du etablerer dig i Kina. Besøg markedet, undersøg udenlandske som kinesiske konkurrenter i markedet, kontakt relevante myndigheder.
- Test brandets appel i forhold til den kinesiske forbruger.
- Få trademarks og andre ophavsrettigheder på plads.
- Udarbejd en kinesisk hjemmeside og et godt præsentationsmateriale.
- Lav en gennemarbejdet kontrakt for samarbejdet med dine kinesiske distributører – gerne med minimumsomsætning og med fokus på en gennemtænkt exitstrategi.
- Udarbejd brand book, retail concept manual samt eventuelt en manual for salgstræning på kinesisk.
- Hold tæt kontakt og kontrol med den kinesiske partner.
- Kontrol er ikke mangel på tillid i Kina, men derimod strengt nødvendigt.
- Indgå ikke i risikofyldte samarbejder med lange kredittider og undgå at have for store værdier liggende på lager.
- Vær parat til at udføre hurtige tilpasninger af kollektionerne – og brandet.
- Kineserne er vilde med god service, og god service kan give en konkurrencemæssig fordel. Sørg derfor for god service i både butikker og webshops.
Læs hele Deloittes Analyse af modebranchen 2013 lige her.