Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Udland

Bread & Butter åbner for private forbrugere

Gigantmessen Bread & Butter ændrer struktur til sommer – to af dagene vil Berlin-messen være åben for alle.
Gigantmessen Bread & Butter ændrer struktur til sommer – to af dagene vil Berlin-messen være åben for alle.

Til sommer vil Bread & Butter-messen i Berlin ændre struktur både, når det gælder åbningsdage, priser og adgang.

I stedet for tre åbningsdage, vil messen fremover holde åbent i fem dage. Den første dag er dedikeret til pressen, de to følgende dage vil være for indkøbere (professional days), mens de sidste to dage vil være for forbrugerne.

LÆS OGSÅ: ”CIFF-direktør: Konkurrenten er Berlin – ikke Vision og Gallery”

Indkøbere og presse vil dog også have adgang til messen på de to afsluttende ”forbruger-dage”.

Forbrugerne vil kunne købe en billet for 25 euro, men messens ejer og chef Karl-Heinz Müller understreger, at der ikke vil blive tale om direkte salg til forbrugerne på messen af hensyn til detailhandlen.

LÆS OGSÅ: ”A Question Of: Vi får mest ud af messen i København”

Tanken er derimod, at brands på messen kan komme i dialog med forbrugerne, og at indkøberne kan få en direkte fornemmelse af, hvad forbrugerne synes om de nye kollektioner.

”Indkøberne vil naturligvis møde op på de to professional days, men som indkøber, ville det også interessere mig, hvordan forbrugerne reagerer. Hvad siger de?,” udtalte Karl-Heinz Müller på en pressekonference forleden ifølge Womens Wear Daily.

LÆS OGSÅ: ”Bestseller snupper en hel hangar til Bread & Butter”

Det var dog ikke alle brands på pressemødet, som rakte armene i vejret af begejstring over de nye tiltag.

”Det står nu klart, at der ikke vil være en konflikt mellem indkøbere og slutbrugere, på grund af fordelingen af de forskellige dage, men det er ekstra arbejde og ekstra omkostninger og vi ønsker bestemt ikke, at der slipper fotos af den nye kollektion ud via bloggerne,” sagde Peter Raatz, som er Country Manager for Fred Perry i Tyskland til WWD.

LÆS OGSÅ: ”Tilfredshed hos Bestseller efter veloverstået Bread & Butter”

ifølge WWD følte de sig heller ikke overbeviste i den danske lejr.

”Det er o.k. for ham (Müller, red.) at gøre noget nyt, men om det er det rigtige for os, det ved vi ikke. Vi rækker ud til offentligheden på en anden måde. Men vi er der de næste to sæsoner, og så vil vi se, om det fungerer,” lød det ifølge WWD fra DK Companys salgschef Jens Obel Jørgensen.

Som følge af strukturændringen vil priserne for udstillerne i Berlin-Tempelhof også få et nøk opad. Kvadratmeterprisen vil således stige fra 380 euro til 400 euro.

Bread & Butter-messen til sommer løber fra d. 8.-11. juli.

Kilder: WWD, Tekstilforum, Fashionunited