Lørdag kl. 13.00 gik december-auktionen i gang hos Kopenhagen Fur, men dagen levede ikke op til pelsgigantens forventninger og skønt skindpriserne havnede godt en fjerdedel under priserne ved seneste auktioner, blev kun hvert femte skind solgt.

Allerede dagen inden auktionen gik i gang, sagde Torben Nielsen, adm. direktør i Kopenhagen Fur, at der var en del usikkerhed i markedet, og at han derfor forventede en synlig korrektion af prisniveauet.

Sidste år sattes nemlig et rekordhøjt prisniveau efter en meget kold vinter i Beijing, hvor vintervejret omvendt i år har ladet vente på sig, hvilket man kan aflæse i den langsomme start på salget af pels over hele verden. Samtidig er verdensproduktionen af skind vokset ganske voldsomt, så den nu ligger på omkring 80 mio. minkskind om året.

I en periode har efterspørgslen været større end udbuddet, og det har presset prisen på pels op. Og netop ubalancen i udbud og efterspørgsel, var i weekenden grund til at Kopenhagen Fur måtte lukke auktionen uden de ønskede resultater:

”Skindproduktionen har ikke kunnet følge trop med efterspørgslen alene af den grund, at det af naturlige årsager tager tid at udvide pelsproduktionen. Man skal have de nødvendige tilladelser, farmene skal bygges, og det tager den tid, som naturen kræver, at gøre et pelsdyr klar.”

Nu stiger verdensproduktionen til gengæld så meget, at der kommer så mange skind på markedet, at prisen skal ned. Torben Nielsen sammenligner med ketchup-effekten:

”Det er ligesom at få ketchup ud af en flaske. Man ryster og dunker flasken, og pludselig er der hul og ketchuppen vælter ud i alt for store mængder.”

Til trods for en ganske stor prisreduktion er Torben Nielsen dog stadig positiv, da han forventer, at den nuværende udvikling vil føre til en øjeblikkelig nedgang i verdensproduktion af skind, så der igen kommer balance mellem udbud og efterspørgsel.

”Grundlæggende er der en meget god og stabil efterspørgsel efter pelsværk. Pels er på mode som aldrig før, ikke kun som hele pelse, men også som trimmings på tøj og accessories. Økonomien og dermed forbrugernes købelyst i Kina og Rusland og på andre nøglemarkeder har været i topform de senere år. Alt dette er fortsat gældende. Og det er positivt for udsigterne for pelsbranchen på lidt længere sigt,” siger Torben Nielsen.