Hidtil har Higg-indekset primært fokuseret på det miljømæssige aspekt, men i version 2.0 er der også blevet plads til den sociale dimension.

Higg-indekset er grundstenen i det internationale initiativ for bæredygtighed, Sustainable Apparel Coalition (SAC), og værktøjet, der tidligere var baseret på et excel-ark, som de forskellige modevirksomheder kunne bruge internt til at gøre hele deres forsyningskæde mere bæredygtig rent miljømæssigt, er nu blevet mere interaktivt.

Indekset er nemlig blevet videreudviklet til et open-source-baseret web-værktøj, der giver mulighed for en højere grad af samarbejde og vidensdeling mellem virksomhederne.

LÆS OGSÅ: ”DAFI med i førende initiativ for bæredygtighed”

Samtidig favner Higg-indekset nu også dele af den dimension af bæredygtighedsbegrebet, der handler om arbejdsvilkår. Her kan virksomhederne selv evaluere deres indsats ud fra målekriterier, som fx adgangen til nødudgange på fabrikkerne.

”Vi er meget glade for at kunne dele denne nye version af Higg-indekset med vores medlemmer. Ikke alene har vi udvidet indekset til at være mere omfattende, men vi har også tilføjet et nyt engagementsniveau, hvor vores medlemmer kan interagere og dele viden og vurderinger på et niveau, der ikke er blevet gjort før, og fremskynde brugen af ​bæredygtige foranstaltninger inden for værdikæden,” siger Sustainable Apparel Coalitions administrerende direktør Jason Kibbey i en pressemeddelelse.

Bestseller indtræder i SAC fra nytår

Sustainable Apparel Coalition er verdens største sammenslutning af virksomheder fra modeindustrien, når det gælder bæredygtighed. Koalitionens medlemmer repræsenterer ca. 1/3 af mode- og tekstilbranchens globale omsætning og har blandt andre Burberry, Kering, H&M, NIKE, Inditex, Adidas, Gap og Levi’s på medlemslisten. Fra de hjemlige himmelstrøg er IC Companys, Novozymes, Ecco og Danish Fashion Institute medlemmer. Endelig indtræder Bestseller som nyt medlem i SAC fra årsskiftet.

LÆS OGSÅ: ”IC Companys: Vi er med til at definere spillepladen”

Udover den nye web-lancering og den sociale dimension, så er Higg-indeksets miljødel blevet udvidet med et kemikalie-modul, ligesom at fodtøj nu kan måles på samme måde som tøj.

Det næste store skridt i SACs udvikling af Higg-indekset skal efter planen indeholde et element af såkaldt consumer facing information. Det er endnu ikke afklaret præcis, hvilken form denne information skal antage, men på idéplan har man i SAC arbejdet med et nakke-mærke i tøjet, som viser et tal mellem 0-100, der angiver, hvor bæredygtigt det specifikke stykke tøj er.

LÆS OGSÅ: ”Tre skridt mod et bæredygtigt mærke i nakken”

Da FashionForum interviewede SACs bestyrelsesformand Karin Ekberg tidligere på året, udtalte hun, at den tredje fase af Higg-indekset, hvor consumer facing information-elementet er inkluderet vil være klar i 2020.