Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Økonomi

Pandora har stor succes i Europa

Smykkegigantens kvartalsregnskab er båret af en vækst på det europæiske marked på over 45 procent.
Smykkegigantens kvartalsregnskab er båret af en vækst på det europæiske marked på over 45 procent.

Pandora har netop fremlagt regnskab for tredje kvartal, og der er grund til brede smil i smykkekoncernen.

Pandora fik et resultat i tredje kvartal på 612 millioner kroner. I samme periode sidste år var resultatet 380 millioner kroner. Det skriver virksomheden i en selskabsmeddelelse.

Samlet steg Pandoras omsætning i tredje kvartal med 25,7 pct. til ca. 2,26 mia. kr. Det tal blev afsløret allerede to uger inden regnskabet i en opjustering.

LÆS OGSÅ: ”Pandora opjusterer med 600 mio. kr.”

Kvartalsregnskabet viser, at det specielt er det europæiske marked, der hiver penge hjem til Pandora.

”Væksten (i Europa, red.) var primært drevet af Pandoras nye markeder, Italien, Frankrig og Rusland samt en fortsat god udvikling i Storbritannien,” skriver Pandora i regnskabet.

I alt steg omsætningen i Europa fra knap 700 mio. kr. I tredje kvartal sidste år til 1,02 mia. kr. I samme periode i år.

Nu bliver tempoet skruet ned

Pandoras topchef Allan Leighton er tilfreds med resultatet, men understreger, at væksten fremover vil køre på et noget lavere blus.

”Vi er tilfredse med resultatet for 3. kvartal, hvilket understreger, at forretningen har genetableret et grundlag, som vi kan bygge videre på. 3. kvartal var også det sidste kvartal med svage sammenligningstal foranlediget af sidste års lagerbalanceringstiltag. Dette betyder naturligvis, at vi nu går ind i en fase med mere moderate vækstrater, men stadig understøttet af en stærk udvikling i forretningen,” lyder det fra Allan Leighton i meddelelsen fra Pandora.

I slutningen af oktober åbnede Pandora deres konceptbutik nummer 1.000 på verdensplan.