Efter en hård kamp for at reetablere ejerkredsen bag det tretten år gamle danske modemærke Rützou, har ledelsen besluttet at lukke virksomheden. Det fremgår af en pressemeddelelse, sendt til FashionForum fra Susanne Rützou, virksomhedens stifter og kreative direktør.

“De seneste års udvikling i Rützou A/S har desværre medført, at bestyrelse og ledelse er blevet enige om at stoppe den videre drift af virksomheden,” lyder det i meddelelsen, der fortsætter:

“Der har siden årets start været arbejdet hårdt på en rekonstruktion gennem salg af dele eller hele virksomheden, parallelt med at virksomhedens udeståender er forsøgt afviklet.

Da der ikke er fundet et egnet nyt ejerskab for forretningen, er det besluttet at afslutte virksomhedens aktiviteter. Desværre er en konkurs nødvendig pga. forskellige længerevarende forpligtelser, det ikke er muligt at komme ud af. Virksomheden har i øvrigt gjort alt, hvad den kunne for at sikre at leverandører, samarbejdspartnere og medarbejdere ikke har lidt tab.”

Susanne Rützou, som har været hovedaktionær i koncernen gennem årene, er ked af situationen og vil ifølge meddelelsen bruge den kommende tid på at afviklingen kommer til at foregå så godt som muligt. Hun siger i meddelelsen:

“Det er meget frustrerende, at det er kommet hertil med Rützou, og [at] erkende, at min forretning ikke længere er levedygtig. Jeg tænker her især på, hvordan det må påvirke min arbejdsfamilie … mine medarbejdere og loyale samarbejdspartnere. Derudover mister jeg også, for en stund, mit kreative talerør.”

Hun fortsætter:

“Nu vil jeg gøre mit til, at afviklingen kommer til at foregå så ordentligt som muligt, og så vil jeg glæde mig til at bruge muligheden til at være åben og udforske nye sider af min skabertrang og kompetencer. Rützou har været en fantastisk rejse, og har også krævet mit fulde fokus. Nu vil jeg standse op, føle efter og opdatere mine visioner.”

Rützou opgiver ikke deres omsætning, men forlod 2012 med en bruttofortjeneste på 8,4 mio. kr., mens nettoresultatet havnede i rødt med -1,9 mio. kr. – et tab, der var vokset med en halv million fra 2011, hvor nettoresultatet lød på -1,4 mio. kr.