Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Danske Neutral spås gode chancer i international konkurrence

Neutral har ti år på bagen - og en holistisk tilgang til at producere tøj. Nu er de også eneste danske finalist i konkurrencen om årets Sustainia Award.
Neutral har ti år på bagen - og en holistisk tilgang til at producere tøj. Nu er de også eneste danske finalist i konkurrencen om årets Sustainia Award.

Den lille danske modevirksomhed Neutral er eneste danske ud af i alt ti finalister i kampen om årets Sustainia Award.

Sustainia Award bliver uddelt om godt en uge her i København, og selvom prisen er startet af den danske tænketank Mandag Morgen, har komiteen bag et temmelig internationalt tilsnit og tæller foruden kendis-eksguvernøren Arnold Schwarzenegger også EU’s klimakomissær Connie Hedegaard, tidligere statsminister i Norge og chef for WHO Gro Harlem Brundtland og Rajendra K. Pachauri, der er chef for det mellemstatslige panel for klimaforandringer (IPCC).

Neutral vandt tidligere på året i kategorien Fashion, og i alt bestod startfeltet af mere end 500 virksomheder og løsninger inden for ti sektorer. Neutral er således i finalen oppe imod ressourcebevidste løsninger fra blandt andet transport-, it- og energisektoren. Og det omfattende og kompetente felt til trods, spår Sustainias direktør Laura Storm Neutral gode chancer:

“Neutral er en spændende case, fordi der er tale om noget, forbrugerne kan implementere direkte i hverdagen,” lyder det fra Laura Storm til FashionForum. Hun forklarer, at Neutral skiller sig ud, fordi virksomheden har satset på bæredygtighed i alle led.

“Der er få virksomheder i verden, der kan bryste sig af at være bæredygtige i alle dele af processen. Der er mange modevirksomheder, der fx bruger bæredygtige tekstiler eller CSR i produktionen, og det er også fint, men her er der tale om et koncept, hvor stifterne har arbejdet hårdt for, at hele processen er bæredygtig. De er simpelthen topcertificerede i alle led,” siger direktøren, der fortsætter:

“Det er en solid case, og det er et imponerende slid, der ligger til grund. De har virkelig gjort et flot stykke arbejde.”

Løber Neutral med sejren torsdag den 7. november, kan de se frem til et skræddersyet forløb, der skal skabe større awareness om deres brand. I samarbejde med Mandag Morgen og Sustainia, lægges der nemlig i slige fald en klar strategi for, hvad netop Neutral har brug for – sidste års vinder deltog fx som taler på en række internationale konferencer – med endda flere kapitalindsprøjtninger som resultat.

“Vi kalder det en awareness-pris, hvilket dækker over, at vores opgave er at skabe opmærksomhed om vinderen. Vinderen får et skræddersyet forløb, hvor vi finder ud af, hvordan vi bedst hjælper dem. Der er jo tale om nominerede projekter af vidt forskellig størrelse, fra start-ups til veletablerede virksomheder, så vi finder i samråd med dem ud af, hvad de har brug for. Det kan fx være kontakt til samarbejdspartnere, medier eller taletid på internationale konferencer,” forklarer Laura Storm til FashionForum.

Blandt Sustainias samarbejdspartnere er blandt andre EU-Kommissionen, FN Global Compact foruden store virksomheder som Novo Nordisk og Microsoft.

Neutral har opnået certificering fra både GOTS, EU Eco-label, Oeko-tex100 Fairtrade og SA8000, og tilsammen spænder certificeringerne over alt fra miljøhensyn og anvendelse til social ansvarlighed. Neutral blev grundlagt af Lars Bech og Christina Larsen for 10 år siden og har hovedsæde i København, mens produktionen foregår i Indien.

Det er stadig muligt at købe billetter til prisceremonien på Det Kongelige Teater torsdag den 7. november – læs mere her.