Det italienske modeimperiums amerikanske afdeling har vundet en retssag mod en gruppe online-forhandlere, der har solgt Gucci-kopiprodukter, og er nu blevet tildelt en erstatning på 144,2 dollars (787 mio. kr.). Det skriver Womens Wear Daily.

Ved afgørelsen fik Gucci tilmed rettighederne til over 155 domænenavne, som har været brugt af kopivare-forhandlerne. Ifølge Gucci havde de pågældende internetsider blandt andet snydt online-forbrugere ved ”at kopiere reklamekampagner, produktfotografier og –beskrivelser fra officielle websider samt bruge ’Gucci’ i domænenavnene.”

LÆS OGSÅ: ”Næsten hver anden dansker køber kopivarer”

Sagen blev afgjort i onsdags ved Distriktsdomstolen i Florida, og efterfølgende udtalte Guccis President og CEO, Patrizio di Marco:

”Vi er ekstremt glade for, at retten klart har forstået de farer, som online-forbrugerne bliver udsat for af kopi-organisationerne. Afgørelsen sender et stærkt signal til forhandlere af kopivarer om, at de kan forvente strenge sanktioner, når de bliver fanget.”

Ifølge Thefashionlaw.com blev sagen ført mod 100 tiltalte, der stod bag webdomæner som fx guccishop.com, hvorfra der blev forhandlet kopivarer.

Kilde: WWD