Mode-entusiaster fra hele verden har stemt på deres favoritdesign, og vinderen er fundet hos vores svenske naboer. Med kollektionen ’Heathen Hearts’ løb svenske Lina Michal med sejren.

“Jeg føler mig som en marathonløber, der lige har krydset målstregen. Mit hjerte slår som en kolibris! Det er en surrealistisk følelse. Da jeg sendte min kollektion ind, troede jeg ikke, jeg ville nå så langt. At jeg vinder i dag er virkelig toppen af kransekagen,” fortæller Lina Michal i en pressemeddelelse.

I årets konkurrence deltog mere end 400 unge designtalenter fra 55 lande. Alle designtalenterne er uddannet fra de bedste designskoler i verden, som Instituto Marangoni, Beckmans College of Design, IED MODA, Central St. Martins, Parsons og Kolding Designskole. Fra sidstnævnte kom Danmarks bidrag i form af Designers’ Nest-vinderen Mathilde Maalouf, som endte blandt konkurrencens ti finalister.

LÆS OGSÅ: “Designers’ Nest-vinder: Nu skal jeg bare finde et job”

Som vinder af designprisen får Lina Michal mulighed for at skabe en særlig ’Muuse Editions capsule collection’, der bliver produceret og solgt gennem Muuse. Designeren får også støtte til produktion, PR, marketing og salg af Muuse.

“Jeg kunne ikke være mere begejstret over valget af vinderen. Linas organiske og skrøbelige former, er spækket med følelser og drama og kollektionen bringer den nordiske designtradition mod nye højder. Jeg er meget spændt på at se, hvordan vores team kan hjælpe Lina med at transformere hendes tidsløse og stadig friske æstetik til en ready-to-wear-kollektion,” udtaler Muuses direktør Gitte Jonsdatter i pressemeddelelsen.