Modehuset Saint Laurent går nu rettens vej mod flere producenter af t-shirts påtrykt “Ain’t Laurent Without Yves”. Samtidig stopper Saint Laurent 15 års samarbejde med pariserbutikken Colette, der har solgt de pågældende t-shirts. Det skriver Womens Wear Daily.

Colettes kreative direktør og indkøbschef Sarah Andelman siger, at multibrand-forhandlere frit bør kunne sælge, hvad de vil, og spørger retorisk:

”Skal vi acceptere modediktatur?”

Sarah Andelman peger blandt andet på, at Colette i løbet af de seneste 15 år har placeret ordrer hos YSL for 2,9 mio. euro (21,5 mio. kr.).

Hele konflikten udspringer af Saint Laurents chefdesigner Hedi Slimanes beslutning om at ændre brandnavnet Yves Saint Laurent til Saint Laurent, da han satte sig i chefstolen sidste år.

LÆS OGSÅ: ”Yves Saint Laurent skifter navn”

Navneændringen faldt ikke i den danske art director Jens Kolds smag, og som ”et søndagsprojekt” designede han derfor en minikollektion bestående af en t-shirt, en sweatshirt og en kasket – alle med printet ’Ain’t Laurent Without Yves’ – og smed den på nettet.

”Dels lavede Slimane en debutkollektion, som ikke faldt i så manges smag, og dels fik han lov til at flytte ærkefranske YSL’s hovedkontor til Los Angeles. Han havde fået det, som han ville. Det var min måde at slå i bordet på,” har Jens Kold udtalt til Politiken i august.

LÆS OGSÅ: ”De små driller de store: Dansk designer gjorde nar ad fransk modehus” (NB: Eksternt link)

Jens Kolds statement-kollektion bredte sig lynhurtigt på nettet, men allerede før han fik sat kollektionen i produktion, havde Saint Laurents jurister henvendt sig og truet med retsforfølgelse. Angiveligt fordi de mente, han havde kopieret deres logo.

Efter råd fra sine advokater stoppede Jens Kold øjeblikkeligt salg og produktion.

Andre producenter var imidlertid ikke sene til at udnytte muligheden og lave deres egne ’Ain’t Laurent’-tryk, som sidenhen er blevet solgt via bl.a. Asos og altså Colette, som nu mærker konsekvensen.

Kilder: WWD, Pambianco Daily, Politiken.dk