Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Bæredygtighed, Udland

Bangladesh-arbejdere må fortsat vente på kompensation

Sidste uges møder i Geneve mellem fagforeninger og brands førte ikke til enighed om en kompensationsmodel. Arrangørerne kalder det sparsomme fremmøde til forhandlingerne for chokerende.
Sidste uges møder i Geneve mellem fagforeninger og brands førte ikke til enighed om en kompensationsmodel. Arrangørerne kalder det sparsomme fremmøde til forhandlingerne for chokerende.

BANGLADESH. Indtil videre må ofre og efterladte for katastroferne i Rana Plaza og fabriksbranden på Tazreen kigge langt efter en økonomisk kompensation fra de internationale tøjmærker.

Onsdag og torsdag i sidste uge arrangerede den internationale fagforening IndustriALL og FNs internationale arbejdsorganisation ILO møder i Geneve, hvor alle brands, der fik produceret tøj på fabrikkerne, var inviteret til sammen at nå til enighed om en kompensationsmodel.

LÆS OGSÅ: “NGO: Danske Texman svigter Bangladesh-ofre”.

Arrangørerne af mødet foreslog en kompensationsmodel, som tidligere har været anvendt ved ulykker i Bangladesh. Modellen inkluderer betaling for svie og smerte, dækning af lægeudgifter, uddannelse til børn, der har mistet deres forældre samt kompensation for tabt arbejdsfortjeneste.

Denne model kræver, at tøjmærkerne samlet set skal betale ca. 36 mio. dollars (204 mio. kr.) i kompensation for både Rana Plaza og Tazreen. Den model kunne parterne imidlertid ikke enes om.

”Når jeg tager tilbage til Bangladesh, vil de sårede og ofrenes familier spørge mig, hvad der blev besluttet. Disse familier mangler mad, medicin og boliger,” siger Kamrul Anam fra IndustriALLs Bangladesh Råd i en fælles udtalelse fra arrangørerne.

Begrænset fremmøde

Ifølge RetailWeek dukkede omtrent en tredjedel af de involverede brands op til møderne i Geneve mens de resterende udeblev.

”De fraværende brands’ tilsidesættelse af de bangladeshiske arbejderes svære situation, hvis liv er blevet ødelagt af ulykker på Rana Plaza og Tazreen, der kunne være undgået, er chokerende ud i det ekstreme,” siger assisterende generalsekretær i IndustriALL, Monika Kemperle.

De brands, der valgte at deltage i møderne, har i første omgang forpligtet sig til at mødes igen inden for de næste to uger og fortsætte drøftelserne.